Carne și preparate din carne
Carne și preparate din carne

Economiștii trag un semnal de alarmă: sărbătorile pascale din acest an se anunță a fi cele mai costisitoare din ultimele două decenii, raportat la puterea de cumpărare. Inflația, care a ajuns la un nivel dublu față de media Uniunii Europene, va împinge prețurile alimentelor tradiționale în sus cu aproximativ 10% față de anul trecut.

„Puse cap la cap, scumpirile din ultimele luni vor transforma sărbătorile de Paște în cele mai scumpe din ultimii 20 de ani, raportate la puterea de cumpărare. Singura veste bună este că scumpirile vor fi ceva mai temperate, de până în 10% pentru majoritatea produselor,” a declarat economistul Adrian Negrescu, conform B1TV.

În cazul cărnii de miel, prețul ar putea atinge pragul de 55 de lei pentru un kilogram în București, comparativ cu 35-45 de lei cât costa anul trecut. Specialiștii anticipează creșteri de prețuri și la alte produse esențiale pentru masa de Paște, precum margarină, fructe și legume de sezon.

Singura șansă, promoțiile

Mulți consumatori au început deja să-și ajusteze bugetele și planurile pentru sărbători. „O să renunț la preparatele din carne. Simt că nu mă mai ajung cu banii. Și mai puțină cantitativ, aruncăm oricum după,” a mărturisit un cumpărător.

Fermierii și comercianții justifică aceste majorări prin creșterea costurilor de producție. „Semințele s-au scumpit foarte tare, ierbicidele, tot ce se folosește în agricultură s-au dublat prețurile la utilaje. Cum putem să fim competitivi, să venim cu o hrană bună, să venim cu o hrană ieftină dacă prețurile la noi sunt de zece ori mai mari – curentul, gazul?” explică Adrian, un fermier.

Ionuț Grama, proprietar de băcănie, confirmă: „În aceste momente de foarte mare impredictibilitate este greu să ai un preț care să-ți acopere cheltuielile operaționale și care să-ți asigure și o profitabilitate pe termen lung. La început am încercat să acoperim aceste variații de preț, dar din păcate nu se poate. Suntem într-un lanț.”

Economistul Adrian Negrescu sugerează că singura șansă pentru consumatori este să urmărească ofertele: „Probabil, majoritatea clienților vor urmări promoțiile, discounturile, ofertele pe care cu siguranță magazinele le vor face în perioada următoare.”

În 2025, Paștele va fi sărbătorit pe 20 aprilie, atât în calendarul ortodox, cât și în cel catolic.

 

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *