Un amendament la măsurile fiscale ale Guvernului prevede majorarea de 25 de ori a redevenței plătite pentru concesiunea transportului gazelor, de la 0,4% la 10%. Această creștere afectează în special compania Transgaz, care deține monopolul asupra transportului gazelor în România și cel mai probabil va duce la creșterea prețului gazelor pentru populație și agenții economici.
Transportul gazelor este o activitate reglementată, iar majorarea redevențelor ar putea duce la creșterea costurilor, ceea ce s-ar putea reflecta în tarifele finale la gaze, arată Hotnews.
Amendamentul propus prevede abrogarea unui articol din Legea energiei electrice și a gazelor naturale, care stabilea o redevență anuală de 0,4% din valoarea veniturilor brute realizate din activitatea de transport al gazelor naturale. Prin această majorare, redevența pentru transportul gazelor crește semnificativ, ceea ce ar putea avea un impact asupra costurilor și prețurilor la gaze.
Mai exact, amendamentul prevede abrogarea articolului 103 din Legea energiei electrice și a gazelor naturale 123/2012, aliniatul 2. Acest articol care va fi abrogat prevedea că „Prin derogare de la prevederile art. 49 alin. (2) lit. b) din Legea petrolului nr. 238/2004, (…) redevenţa anuală pentru concesiunea serviciului de transport al gazelor naturale plătită de operatorul acestuia, în calitate de concesionar, este de 0,4% din valoarea veniturilor brute realizate din activitatea de transport al gazelor naturale”.
Această decizie vine în contextul discuțiilor pe tema majorării prețurilor la energie și gaze în Europa, pe fondul creșterii costurilor la materiile prime și a unei cereri mai mari. Majorarea redevenței pentru transportul gazelor ar putea contribui la creșterea costurilor în industria gazelor și ar putea avea un impact asupra prețurilor pentru consumatorii finali.