Revolta împotriva mașinilor electrice a fost pornită de mai multe state
Revolta împotriva mașinilor electrice a fost pornită de mai multe state

Revolta împotriva mașinilor electrice a fost pornită de mai multe state din Europa, prinre care și România, care cer Comisiei să renunțe la interzicerea vânzărilor de mașini cu motoare cu ardere internă și după 2035.

Oficialii de la Bruxelles încearcă să impună regula ca din 2035 să se producă și să fie vândute doar mașini electrice, ceea ce ar reprezenta o mare criză în UE, deoarece s-ar pierde numeroase locuri de muncă și timpul ar fi insuficient pentru a se face această tranziție. Astfel, mai multe state UE au decis să blocheze planurile Comisiei și să ceară să fie permise motoarele cu ardere internă și după 2035, dar cu e-combustibili care ar urma să fie dezvoltați în spațiul european.

Revolta a pornit după ce Italia și Germania au format o alianță pentru a salva industria auto din UE, care e principalul motor al economiei. Guvernul de la Roma a respins, alături de Polonia, planul UE de a vinde doar mașini și camioane electrice după 2035. Un rol decisiv l-a avut și Germania, care s-a abținut de la vot și a arătat că e nemulțumită cu planurile CE. Astfel, nu s-a luat nicio decizie, iar Italia pare pregătită să-i blocheze pe tehnocrații de la Bruxelles, transmite PsNews.

Italia a decis să se opună și planurilor CE pentru reglementarea Euro 7 pentru mașini. Italia, alături de alte 7 state UE (Germania, Slovacia, Cehia, România, Ungaria, Polonia și Portugalia) a respins regulamentul pentru Euro 7: „Guvernul italian este împotriva regulamentului pentru Euro 7. De asemenea, suntem împotrivă și în dosarul CO2 pentru vehicule lejere și de mare tonaj, cu excepția cazului pentru cele cu biocombustibili și e-combustibili”, a declarat Matteo Salvini, ministrul infrastructurii din Italia. „Doar cu mașini electrice înseamnă a face un cadou Chinei, concedieri în Italia și în Europa, nu înseamnă a ajuta mediul”, a mai adăugat Salvini.

Industria auto din UE este într-o criză deoarece nu mai poate fi competitivă nici cu China și acum nici cu SUA, care a anunțat mai multe ajutoare de stat. UE riscă să piardă mai mulți producători auto, care își pot muta producția în China sau SUA, dacă statele UE nu vor oferi ajutoare de stat pentru tranziția verde.

României, susținută de piața auto

România este pusă în situația să-și apere interesele și locurile de muncă. Industria auto este motorul economiei românești. În 2022, au fost produse peste 509.000 de mașini în uzinele Ford și Dacia din țara noastră, fiind cel mai bun an pentru industria auto. În industria auto lucrează între 150.000 și 200.000 de muncitori români, dar mare parte din aceștia lucrează în industria componentelor auto.

România nu are, momentan, tehnologia pentru mașini electrice. În cazul în care s-ar face această tranziție, peste 20% din actualele locuri de muncă ar fi pierdute, deoarece producția de mașini electrice se realizează cu un număr mai mic de angajați. Astfel, guvernul s-ar confrunta cu zeci de mii de șomeri, care ar trebui ori recalificați, ori ar rămâne fără venituri. Potrivit sindicatelor europene, România ar putea pierde până la 56.000 de locuri de muncă în cazul unei producții pentru mașini electrice.

Nici Ford, nici Dacia nu au anunțat că ar intenționa să treacă curând la producția completă de mașini electrice în România. Dacia își produce mașinile electrice în China, dar nu se arată dispusă să producă electrice în România înainte de 2035. Pe de altă parte, Ford vrea să producă o utilitară electrică 100% în România, însă din 2024, dacă nu apar modificări.

România nu stă foarte bine nici la capitolul baterii electrice sau alte componente pentru mașinile electrice. Mari producători auto din UE și-ar putea îndrepta atenția către SUA. Volkswagen a declarat că se va concentra către SUA pentru bateriile pentru mașini electrice, deoarece guvernul american oferă ajutoare de stat mult mai mari decât Germania. Volkswagen ar urma să abandoneze Estul Europei și să se concentreze pe America de Nord, ceea ce ar fi o lovitură dură pentru UE.

Un litru de e-combustibil costă acum 20 de euro

De data aceasta, România este alături de toate statele care produc mașini în UE. Dacă UE va decide să mențină e-combustiblii și biocombustibilii după 2035, atunci va fi o mare victorie pentru statele care produc mașini, deoarece își vor putea menține și actuala industrie. E-combustibilii sunt combustibili care sunt produși folosind energia regenerabilă, de unde și numele lor de „e-fuel”. E-combustibilii pot fi inclusiv amestecați cu benzină și motorină, și pot fi utilizați de actualele mașini, având o funcționare cu CO2 neutră.

Porsche este marele producător auto din UE care investește în e-combustibili, în Chile, însă un litru de e-combustibil este momentan la circa 20 de euro. Fără un ajutor din partea UE, prețurile nu vor coborî la nivelul benzinei și motorinei.

Dacă UE va accepta e-combustibilii și biocombustibilii după 2035, atunci ne putem aștepta ca alți constructori auto să investească în această tehnologie și să o facă chiar în UE, în țări care au deja o industrie auto și pot contribui la dezvoltarea tehnologiei.

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *