Vehiculele reziduale, după definiția Uniunii Europene sunt mașinile mai vechi de 15 ani, cu moror cu ardere internă, care nu ar mai putea fi reparate, conform cerințelor comunitare în contextul planului „Fit for 55” al Uniunii Europene, care urmărește tranziția verde și atingerea unor obiective ambițioase de reducere a poluării.
Este o propunere controversată ar putea afecta proprietarii de mașini cu motoare cu ardere internă ce depășesc 15 ani vechime. Aceste vehicule, etichetate ca „reziduale”, ar putea fi neeligibile pentru reparații în cazul unor defecțiuni majore, fiind astfel direcționate spre casare.
Această măsură răspunde la necesitatea de a scădea emisiile de poluante, întrucât mașinile mai vechi de 15 ani sunt considerate printre principalii contribuitori la poluarea aerului, având un aport semnificativ la totalul emisiilor nocive, transmite B1TV.
Dacă un astfel de vehicul rezidual va suferi o defecțiune majoră, nu va mai primi drept de reparație. Altfel spus, va fi trimis direct la casat. Este vorba despre avarii la: motor, transmisie, sistemul de frânare, sistemul de direcție.
În prezent, statele membre ale UE discută detaliile unei noi legislații care vizează reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030 și atingerea neutralității climatice până în anul 2050. Propunerile cuprinse în pachetul „Fit for 55” sunt analizate în grupurile de lucru din cadrul Consiliului UE și sunt subiectul dezbaterilor între ambasadorii statelor membre, cu scopul de a ajunge la un consens în vederea implementării.
Această evoluție legislativă subliniază angajamentul UE în combaterea schimbărilor climatice și stimularea tranziției spre o economie sustenabilă. Cu toate acestea, pot apărea preocupări legate de impactul pe care noile măsuri le-ar putea avea asupra cetățenilor cu venituri mai mici, pentru care achiziționarea unui vehicul nou sau electric poate reprezenta un efort financiar semnificativ.