Un proiect de digitalizare este pregătit de Guvern, inclusiv la nivelul Ministerului Muncii, care să le permită angajaților gestionarea mult mai facilă a relațiilor cu statul. Accesarea drepturilor oferite de stat, precum șomajul și șomajul tehnic a trebui să se facă online, a precizat premierul Ludovic Orban.
Este absolut necesar procesul de simplificare și digitalizare, astfel încât românii să nu mai piardă atât de mult timp în relația cu statul, pentru a-și rezolva diversele probleme a declarat Ludovic Orban vineri, la a treia reuniune lunară a Comitetului Interministerial pentru debirocratizare.
„Cu cât mai puține hârtii și deplasări la ghișeu, de preferat deloc, cu atât mai puțin timp petrecut cu rezolvarea problemelor. Trebuie să gândim din perspectiva cetățeanului procesul de simplificare și digitalizare.
Trebuie să analizăm legislația și legislația secundară. Procesul de simplificare trebuie realizat prin reducerea la maximum în reglementările de ordin secundar, mai ales a acelor proceduri care nu sunt necesare, care sunt inutile, care sunt făcute, doar pentru a complica drumul pe care trebuie să facă cetățeanul pentru a beneficia de un serviciu sau de dreptul său.
Trebuie să gândim lucrurile în toate aspectele vieții: certificat de naștere, de căsătorie, pașaportul, permisul de conducere, înmatricularea mașinii, angajare” a spus Ludovic Orban, potrivit B1TV.
Pentru angajare, Ministerul Muncii pregătește un proiect de digitalizare al relațiilor de muncă, un proiect extrem de important pe care foarte mulți oameni îl așteptă; accesarea drepturilor de salariat, precum șomajul sau șomajul tehnic. Șomajul tehnic a fost acordat foarte simplu, prin aplicație online și practic beneficiarul nu a trebuit să efectueze demersuri, a mai precizat premierul.
„Apoi, discutăm și despre relația cu companiile, organizațiile guvernamentale, profesiile liberale – aceste lucruri trebuie reglementate pentru a fi foarte clare, foarte simple. Digitalizarea reprezintă tratamentul cel mai bun pentru a îmbunătăți relația dintre instituțiile publice și cetățean.
Nu trebuie să gândim numai la cei care pot avea acces digital. Realitatea este că sunt mulți cetățeni români care nu au competențe digitale sau poate nu doresc să folosească această cale de interacțiune cu instituțiile. Gândirea trebuie să fie extrem de largă, iar noi va trebui să facem un set de acțiuni foarte concrete, inclusiv pentru înscrierea la grădiniță, la școală sau pentru toate celelalte interacțiuni.
Am încercat să introducem „Coroma forms”, astfel încât toată comunicarea care se face cu persoanele testate pozitiv să fie online, deciziile să fie transmise online, astfel încât să reducem cât mai mult posibil procedurile care sunt legate de hârtii.
Avem proiecte foarte clare în sensul acesta, Proiectul Identității Electronice Unice. Am emis deja o Ordonanță de urgență în care am obligat instituțiile publice să furnizeze serviciile online, în cazul în care ele sunt solicitate online. Această reglementare nu este respectată în totalitate. Pentru toate categoriile de servicii pe care le furnizează instituțiile publice trebuie gândite proceduri simple și trebuie un plan de implementare și unul de comunicare cu cetățenii, prin care ei să își cunoască drepturile și să știe că pot accesa aceste servicii să fie cât mai simple”, a mai spus Orban.