Fratele unui politician s-a asociat cu un penal pentru a încasa aproape 57 de milioane de euro de la stat. Afaceriștii vor face un drum de 5,8 km la preț de autostradă. Unul dintre ei este frate de deputat, celălalt partener de afaceri al Schweighofer.
Acuzat de corupție în relația cu austriecii de la Holzindustrie Schweighofer
Construcția unui drum care măsoară sub 6 km a fost licitată de către două asocieri formate din firmele SC Coni SRL (Leader), SC Ria Design Consulting SRL, Trace Group Hold iar a doua este formată din SC Frasinul SRL (Leader) și SC Artehnis SRL.
Valoarea contractului câștigător este de 282 milioane de lei adică aproximativ 57 milioane de euro. Câștigătoarele imensei sume pentru realizarea drumului care va fi paralel cu DN 1 sunt firmele Frasinul SRL și Artehnis SRL.
Societatea Frasinul SRL – administrată de către Traian Larionesi, supranumit și regele defrișărilor. Afaceristul deține un dosar penal pentru corupție, o acuzație de dare de mită, plus mai multe scandaluri legate de defrișări ilegale și uciderea de animale rare.
Firma omului de afaceri achiziționa lemn de la Direcția Silvică Bistrița- Năsăud, cu sprijinul șefului Direcției silvice, iar o parte din lemn ajungea la firma Holzindustrie Schweighofer.
Compania are un profit de peste 10 milioane de lei. Instituțiile publice pentru care firma a lucrat putem să enumerăm CNAIR, diferite școli din județ, consiliul județean Bistrița Năsăud dar și primăria Vatra Dornei.
Fratele baronului PNL Mugur Cozmanciuc
Cea de-a doua firmă Artehnis SRL este condusă de Ciprian Cozmanciuc. Acesta este fratele deputatului PNL Mugur Cozmanciuc. În trecut, a deținut părți sociale în firmă și deputatul PNL de Neamț.
De când PNL este la guvernare, afacerile firmei Artehnis SRL au explodat. Valoarea contractelor încheiate cu statul de această firmă a crescut semnificativ. Valoarea a trei contracte încheiate, inclusiv cel cu Primăria Timișești, este de 26 de milioane de lei, fără TVA. În februarie 2021, asocierea de patru firme, din care făcea parte și Artehnis SRL, a câștigat un contract în valoare de 6,3 milioane de lei pentru servicii de proiectare, asistență tehnică și execuția de lucrări pentru reamanajarea unei piețe din Pașcani.
Firma are o cifră netă de afaceri de peste 3.8 milioane de lei și doar 5 angajați.
Instituțiile publice cu care a încheiat contracte sunt Direcția Județeană de Dumuri și Poduri Iași, Compania Națională de Investiții dar și Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare.
Drum la preț de autostradă pentru clientela politică
Serviciile de proiectare vor dura 3 luni de zile de la emiterea oridnului de începere a prestărilor de servicii iar finalizarea execuției lucrărilor în termen de 21 de luni.
Prețul celor 5,8 kilometri de drum este de 237 milioane de lei fără TVA. Asta însemnă că pentru finalizarea șoselei vor fi plătiți în total 282 milioane de lei (57 milioane de euro). Un calcul simplu ne arată că în acest caz costul unui kilometru de drum se ridică la 9,7 milioane de euro.
Prețul este fabulos de mare dacă este să-l comparăm cu standardul stabilit de Ministerul Dezvoltării. În 2021 prețul unui kilometru de centură ocolitoare în regim de autostradă a fost stabilit între 2,12 milioane de euro și 6,34 milioane de euro. Cifra se regaseste in programul Anghel Saligny.
Conform standardelor MDLPA costul standard maxim pentru un kilometru de centura ocolitoare tip autostrada cu 4 benzi este 6,34 milioane de euro/km. Pentru o centura ocolitoare tip drum national cu 4 benzi este de 4,05 milioane euro/km, iar pentru o centura ocolitoare tip drum national, cu 2 benzi, este de 2,12 milioane euro/km.
Practic, licitația a făcut ca prețul drumului să fie de peste două ori mai scump decât standardul stabilit de Ministerul Dezvoltării.
Primăria Comarnic militează pentru drumul scump
Edilii Orașului Comarnic consideră o necesitate construcția noului drum pentru fluidizarea traficului urban și creșterea vitezei de transport prin devierea traficului de tranzit.
Ținând cont de probleme existente pe drumul principal ( DN1), va fi redusă aglomerația urbană și a accidentelor. Zona comercială dezvoltată din jurul drumui național duce la numeroase blocaje și întârzieri.
Noul drum ce va fi construit reprezintă un acces rutier complementar de descărcare a autostrăzii A3. Se vor crea intersecții la nivel cu DN1 și pasaje denivelate pentru traversarea râurilor și a căii ferate București- Brașov. Acolo unde este necesar vor fi executate lucrări de consolidare.
Traseul va avea 5.8 km și se va desfășura de la vest de centrul Orașului Comarnic. După finalizarea lucrărilor vor fi montate parapete de siguranță.
Edilii din Comarnic consideră ca investiția va asigura condiția tehnică care presupune asigurarea protecției utilizatorilor împotriva riscului de accidentare. Totodată prin separarea traficului de tranzit de cel local, durata de deplasare dintre București și Brașov se va micșora semnificativ.