Învățământul românesc a trecut prin numeroase crize în ultimii trei ani care au avut un impact semnificativ asupra calității educației în țară. Pandemia de coronavirus și grevele profesorilor sunt doar două dintre aceste crize care au influențat rezultatele de la examenele finale, precum Bacalaureatul și Evaluarea Națională.
Pandemia de coronavirus a adus cu sine o tranziție rapidă la învățământul online, iar atât statul român, cât și profesorii au fost nepregătiți pentru această schimbare. În multe zone ale României, accesul la internet a fost limitat, iar în satele mai sărace chiar și accesul la curent electric era o problemă. Astfel, învățământul față în față a devenit singura opțiune pentru mulți elevi, iar guvernul a încercat să remedieze situația prin distribuirea de tablete. Cu toate acestea, interacțiunea directă dintre profesori și elevi a fost afectată, iar mulți profesori nu erau familiarizați cu tehnologia necesară învățământului online. Astfel, învățământul în timpul pandemiei s-a dovedit a fi un dezastru previzibil arată, o analiză PsNews.
Deși rezultatele la Evaluarea Națională păreau relativ bune, acestea nu reflectau realitatea în ansamblul sistemului educațional. Testele PISA arătau că performanțele elevilor români erau tot mai slabe în timp ce la Evaluarea Națională procentul de elevi cu note peste 5 creștea constant. Acest paradox indica faptul că Evaluarea Națională online facilita frauda academică, iar rezultatele obținute nu reflectau adevărata performanță a elevilor.
Tendința era aceeași și în cazul Bacalaureatului. Chiar dacă învățământul românesc se confrunta cu probleme grave conform testelor PISA și evaluărilor europene, rata de promovare la Bacalaureat creștea artificial. În timp ce în statisticile oficiale rata de promovabilitate creștea constant, datele europene arătau că procentul elevilor cu analfabetism funcțional era în creștere. Așadar, creșterea promovabilității la examenele finale era distorsionată și nu reflecta realitatea.
Recent, elevii au trecut printr-o nouă criză, greva profesorilor, care a dus la închiderea școlilor înaintea examenelor majore. Efectele acestor crize suprapuse se vor vedea în rezultatele de anul acesta. Cu toate că Ministerul Educației continuă să se mândrească cu creșterea ratei de promovare, realitatea este că învățământul românesc a înregistrat o degradare în ultimii trei ani.