Comportamentul de cumpărare al multor români a suferit schimbări semnificative. În loc să își facă cumpărăturile la marii retaileri, așa cum obișnuiau, oamenii preferă să meargă la magazinele tip discount, unde produsele sunt mult mai ieftine.
Acest fenomen este în strânsă legătură cu scăderea vânzărilor de produse alimentare, care a avut loc de la o lună la alta. Datele statistice relevă că în iunie, comercianții au înregistrat încasări cu peste 113 miliarde de lei mai puțin decât în luna mai 2023, după ce în luna mai acestea scăzuseră deja cu peste 100 de miliarde de lei, se arată într-o analiză Hotnews.
Măria, fata dată ca exemplu de jurnaliștii de la Hotnews, explică că nu mai face cumpărături la fel ca în trecut, când își umplea căruciorul cu alimente, anticipând că va avea poftă de diverse produse. Ea afirmă că este acum mult mai atentă la cheltuieli, având în vedere inflația mare care a afectat bugetul său. Deși nu este o persoană săracă, Maria, care are un salariu puțin peste medie și lucrează într-o companie privată, simte acum presiunea inflației, mai ales după majorarea dobânzilor și dublarea ratei la bancă.
Pentru a face față inflației și pentru a economisi bani, Maria caută oferte și reduceri la magazine, iar achiziționarea de produse din magazinele tip discount a devenit o abordare obișnuită. De asemenea, mulți alți români trec prin aceeași experiență, căutând modalități de a se adapta la prețurile în creștere.
„Sunt magazine care au oferte după o anumită oră sau în week-enduri și pe acelea le vânez. E ca o a doua meserie pentru mine, pentru că altfel terminăm banii înainte de a veni următorul salariu” mărturisește Maria.
Pe de altă parte, comercianții se confruntă cu scăderea veniturilor din vânzări, iar managerii din comerțul cu amănuntul anticipează că cele mai mari creșteri de prețuri în următoarele trei luni vor fi la alimente, băuturi și tutun. Aceasta reprezintă o schimbare semnificativă față de perioada de creștere constantă a vânzărilor înregistrată în anii anteriori, în contextul dobânzilor scăzute și prețurilor imobilelor în creștere.
Însă inflația mare, impactul conflictului din Ucraina și dificultățile de aprovizionare au modificat această dinamică, punând presiune pe veniturile familiilor și necesitând o recalibrare a obiceiurilor de cumpărare. Aceasta nu este doar o poveste personală, ci reflectă situația mai largă a economiei românești, în care inflația și factorii globali afectează modul în care oamenii își cheltuiesc banii și își ajustează obiceiurile de consum.