Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a votat miercuri o decizie care va afecta semnificativ industria publicitară din domeniul jocurilor de noroc, interzicând apariția personalităților publice în reclamele pentru pariuri difuzate pe TV, radio și online.
Modificări în Codul Audiovizual
Măsura face parte dintr-o serie de modificări aduse Codului de Reglementare în Audiovizual, legislația secundară pe baza căreia funcționează CNA. Noua prevedere, inclusă în articolul 110, alineatul 7 din Codul Audiovizual recent votat, specifică clar restricțiile impuse.
“Este interzisă difuzarea de publicitate pentru jocuri de noroc în care sunt prezente personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive sau de alte persoane, care, datorită notorietăţii în mediul online, pot încuraja participarea la astfel de jocuri”, se arată în noua reglementare, conform Hotnews.
Decizia nu va intra în vigoare imediat, noua prevedere urmând să devină obligatorie la 90 de zile după ce Codul Audiovizual va intra în vigoare, oferind astfel industriei o perioadă de adaptare.
Opoziția industriei de profil
Măsura a întâmpinat o rezistență puternică din partea actorilor din industrie. Kaizergaming, Federația Organizatorilor Jocurilor de Noroc și Biroul Român de Audit Transmedia, care se ocupă cu măsurarea audienței presei scrise și online, au cerut eliminarea acestui articol. Toate amendamentele propuse au fost respinse de către CNA în unanimitate.
Propuneri de excepții respinse
Printre contestatari s-a numărat și Winbet, care a solicitat CNA să permită folosirea vedetelor măcar în campanii de “responsabilitate socială”. O propunere similară a venit din partea Federației Române de Fotbal, care a sugerat ca personalitățile să poată apărea în campaniile de conștientizare sau de responsabilitate socială.
Decizia va avea un impact semnificativ asupra veniturilor multor personalități publice care au promovat de-a lungul anilor pariurile și jocurile de noroc. Printre acestea se numără vedete din fotbal, de la Adrian Mutu la Florin Răducioiu și Dumitru Dragomir, vedete TV precum Dan Capatos, artiști precum Theo Rose și Antonia, dar și influenceri precum Dorian Popa și Daniela Crudu.
Măsura se înscrie în tendința de reglementare mai strictă a publicității pentru jocurile de noroc, în contextul preocupărilor crescânde legate de impactul acestor activități asupra publicului, în special asupra tinerilor și persoanelor vulnerabile.