Influencerii ar putea face pușcărie. Află motivul care îi pune în pericol!

O parte din influenceri sunt artiști, o parte sunt jurnaliști, nu toți au o meserie și numai puțini au studii aprofundate. Meseria nu apare în nomenclatorul oficial, dar există mulți oameni care trăiesc din asta. Unele reclame pot să-i trimită pe influenceri direct în fața procurorilor.

Moda influencerilor care recomandă lucruri pe internet face din ce în ce mai multe victime. Necunoscuții deveniți vedete peste noapte după explozia platformelor sociale au ajuns să fie complici la țepe monumentale. Platformele din afara Uniunii Europene au devenit epicentrul unor escrocherii de proporții. Produsele contrafăcute sunt promovate de influenceri și inundă piața din România.

Produse contrafăcute comercializate pe Trendyol, promovate și de influenceri

Trendyol, o platformă de comerț cu o prezență în creștere în România, este vizată de reclamații serioase din partea clienților, care semnalează că au recepționat articole contrafăcute în urma achizițiilor de pe această platformă.

Problema pare că nu se oprește aici – produsele comercializate prin platformă sunt promovate de către influenceri cu mulți urmăritori pe rețele de socializare, care admit că acestea nu sunt originale.

Practic, oamenii care au urmăritori mulți pe rețelele sociale câștigă bani pentru a promova vânzările de produse care copiază mărcile celebre. Unii spun că produsele sunt contrafăcute, dar susțin că acestea sunt mai bune decât originalele. Alți influenceri susțin cu tărie că produsele pe care le promovează sunt originale deși știu că adevărul este altul.

Diferențe mari între produsele comandate și cele livrate

O utilizatoare a acestei platforme ne-a povestit cum s-a desfășurat comanda ei, dar și ce diferențe există între produsele comandate și cele primite. “Am observat că platforma este foarte populară pe toate rețelele de socializare. Unul dintre influencerii pe care îi urmăresc promovează Trendyol de ceva timp și am zis să dau o șansă. Din păcate prețurile surprinzător de mici ca să fie adevărate și-au spus cuvântul“, a povestit femeia pentru Lumea Politică.

Aceasta precizează că produsele livrate arătau semnificativ diferit față de prezentarea de pe site. “Tricoul a venit ambalat într-o pungă de plastic, cu ațe care ies din el. Am căutat pe site-ul Gucci și nu l-am găsit nicăieri. Inelul a ajuns într-o pungă pe care scrie cu totul altceva, nicidecum Cartier. Iar adidașii… o să las imaginile să vorbească. Toate făcute în Turcia, 100%” explică aceiași sursă.

Atrasă de prețurile mici, nu a verificat de la început dacă ceea ce comandă este original: “Am comandat o pereche de adidași, un tricou Gucci și un inel pe care scrie Cartier… dar când au ajuns mi-am dat seama că n-au nici o treabă cu realitatea. Eram atât de entuziasmată de prețuri că nici nu m-am gândit să verific mai bine. Abia când am desfăcut coletele am zis să mă uit pe site-urile oficiale, să văd cum ar trebui să arate produsele“. continuă femeia păgubită de reclamele înșelătoare.

Campanie publicitară cu influenceri pentru Trendyol

Platforma Trendyol înregistrează o prezență masivă pe rețelele, de la Facebook la Instagram și TikTok, unde colaborează în mod regulat cu influenceri pentru promovare.

Cazul cel mai recent și alarmant îl reprezintă bloggerița Gina Bradea, care adună pe Facebook o comunitate de un milion urmăritori. Aceasta promovează articolele achiziționate de pe Trendyol, îndemnându-și în mod explicit audiența să achiziționeze produse contrafăcute, pentru că au un preț mai mic.

„Acestea nu sunt originale, sunt luate de la Trendyol. Mult mai ieftine, persistă la fel”, spune Gina Bradea în postarea ei de pe Facebook. Inclusiv despre cosmetice spune că “[…] am și originale, am și de la Trendyol, foarte bune.” susține într-o intervenție „influencerița” din mediul on-line.

Influencerii sunt pasibil de pedepse cu închisoarea

Legislația în domeniu este neclară și lasă oarecare interpretări. Comercializarea produselor contrafăcute este sancționată de legile din România. Acestea sunt însă greu de aplicat în dinamica on-line. Cu toate acestea, din ce în ce mai multe voci indică faptul că influencerii care promovează produse contrafăcute ar putea să fie trași la răspundere.

Legea nr. 84/1998 privind mărcile prevede că este infracțiune, între altele, „punerea în circulație a unui produs purtând o marcă identică sau similară cu o marcă înregistrată pentru produse identice ori similare”. Codul Penal nu mai tratează problema brandurilor. Cu toate acestea, articolul 368 spune că „fapta de a îndemna publicul, verbal, în scris sau prin orice alte mijloace, să săvârșească infracțiuni se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă” ceea ce ar trebui să le dea fiori celor care promovează produsele de pe site-uri din afara Uniunii Europene.

author avatar
George Dumitrescu
George Dumitrescu este un informatician care s-a transformat de peste un deceniu într-un jurnalist politic. El acoperă subiecte legate de viața partidelor din România. Absolvent al Politehnicii București, George nu s-a regăsit deloc în activitatea de programator pe care a încercat-o în primii ani de de după terminarea facultății. Cu toate acestea, mintea analitică îl ajută să disemineze mai bine informațiile despre oamenii politici din România.

Ultimele știri

Ce clădire ar demola Cătălin Drulă ca primar al Capitalei

Cătălin Drulă, candidatul USR pentru Primăria București, a declarat...

Barometrul INSCOP: Generațiile românești, divizate politic între AUR și PSD

Intențiile de vot ale românilor arată o diferență clară...

Anchetele Lumea Politică

Articole pentru tine