Absenteismul la vot va ajunge la cote maxime la alegerile din 2024, căci simulările anunță un record negativ de prezență. Potrivit directorului Avangarde, această prezență scăzută la vot va fi în avantajul „partidelor mari care au organizații în teritoriu”.
Din simulările institutului de sondare, prezența reală la vot la alegerile parlamentare va fi „undeva între 26-27%” a declarat la PsNews directorul Avangarde, Vladimir Ionaș.
„La alegerile parlamentare probabil că am înregistra din nou un record de prezență scăzută, din punctul meu de vedere, din toate simulările, vom avea o prezență reală la vot undeva la 26-27%. Iar prezența scăzută avantajează partidele mari care au organizații în teritoriu.
Eu nu sunt de acord cu ideea care a tot fost rostogolită în ultimii ani, referitor la numărul celor care au votat și care e procentul real. În democrație, guvernele, parlamentele, oamenii politici sunt aleși de cetățeni prin vot, inclusiv forma de a nu te prezenta și a nu vota e tot o formă de exprimare civică, politică, cum vreți dumneavoastră, a societății.
Dacă doar 20% dintre cetățeni se simt reprezentați de clasa politică și merg la vot le oferă reprezentativitatea și legitimitatea de care au nevoie. Este de ajuns să meargă membrii de partid să voteze dacă restul societății vrea să stea acasă”, a spus sociologul Vladimir Ionaș.
Potrivit directorului Avangarde, prezența cea mai mare la vot se va înregistra la alegerile prezidențiale.
„Întotdeauna la alegerile prezidențiale este cea mai mare prezență pentru că pentru români președintele este și jucătorul politic cu cea mai mare importanță. Indiferent de numele acestuia, indiferent de cum s-a purtat ultimul președinte, sunt alegerile care emoționează cel mai mult societatea, dar pentru acest lucru ai nevoie și de niște actori pe post de candidați care să reușească să unească interesul societății.
Dacă ne uităm întrecut, întotdeauna am avut un candidat care fie a reușit să stârnească acea emoție pozitivă și oamenii au venit să voteze în număr foarte mare crezând că reprezintă o schimbare, fie am avut candidați care au reușit să trezească acea emoție negativă și oamenii au venit în număr foarte mare să voteze împotriva lor”, a explicat directorul Avangarde.