Voucherele de 1.400 de lei pentru plata facturilor la energie vor fi acordate persoanelor vulnerabile după anumite reguli, a explicat ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș.
„Sunt patru categorii mari de beneficiari”, a spus ministrul, care a explicat când și cum se poate intra în posesia acestor ajutoare.
„Aceste cheltuieli cu încălzirea locuinței sau cu energia electrică atârnă greu în bugetul familiilor și de aceea, credem noi, aceste vouchere sunt un ajutor binevenit, mai ales pentru categoriile și persoanele vulnerabile.
Sunt patru categorii mari de beneficiari. Avem persoanele cu vârste peste 60 de ani, pensionare, care au venituri mai mici de 2.000 de lei. Apoi avem pensionarii de invaliditate, fără limită de vârstă, care au, de asemenea, venituri sub 2.000 de lei. A treia categorie sunt persoanele care beneficiază de alocații pentru întreținerea familiei, precum și cei care beneficiază de ajutorul social. Și, în final, mai avem persoanele cu dizabilități, indiferent de vârstă, care au venituri sub 2.000 de lei.
Este un ajutor gândit la nivelul unui an calendaristic, un ajutor în valoare de 1400 de lei acordat în două tranșe, o primă tranșă în februarie 2023 și o a doua tranșă în septembrie 2023. La prima tranșă, valabilitatea este până la 30 iunie, iar la cea de a doua până la 31 decembrie 2023, termenul acesta fiind stabilit potrivit regulilor Comisiei Europene, respectiv data până la care noi putem prezenta documente de decontare”, a declarat Marcel Boloș într-un interviu PsNews.
Cum funcționează sistemul
Potrivit ministrului, autoritățile vor emite un card de energie pentru fiecare beneficiar.
„Acest card este fără valoare nominală, adică nu băgăm bani pe el, ci doar atestă dreptul beneficiarului de a intra în posesia ajutorului de încălzire. Apoi, cele două tranșe se virează de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) în contul Poștei Române de disponibil.
Am ales Poșta Română pentru a putea acoperi toate formele de consum pe care le are o locuință, de la energia electrică până la gazele naturale, căldura furnizată în sistem centralizat, păcură, inclusiv butelii, peleți, lemne de foc, practic toate formele acestea de energie sunt luate în considerare.
După ce s-a virat suma la Poșta Română are loc încărcarea conturilor de sume prin mandat poștal pentru fiecare dintre beneficiari. Listele de beneficiari sunt livrate de Ministerul Muncii, apoi fiecare beneficiar care a primit cardul de energie se duce la oficiul poștal sau poate face această operațiune direct cu poștașul, prezentând trei documente: actul de identitate, cardul de energie și factura de la furnizor.
Beneficiarii trebuie să aibă grijă să nu piardă cardul de energie, pentru că fără el nu pot beneficia de acest ajutor”, a mai precizat ministrul la Boloș.
Au fost alocați patru miliarde de lei, bani europeni, prevăzuți pentru aceste ajutoare.