Companiile chinezești de stat au posibilitate să se infiltreze în puncte strategice din România cu ajutorul unor companii francezi, cu toate că unora le-a fost deja locat accesul pe piața românească în domeniile-cheie: de la comunicații până la construcții de autostrăzi, scriu jurnaliștii de la NewsWeek.
Pe 5 mai, o delegație a Lagardere Travel România a făcut o serie de măsurători în interiorul celui mai mare aeroport din România: Henri Coandă din Otopeni. Scopul era extinderea activității acestei companii care operează deja pe 8 aeroporturi din România.
Francezii nu-și ascund interesul pentru cel mai mare aeroport din România, iar directorul Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB), George Dorobanțu, susține că francezii solicită întâlniri frecvente:
„Reprezentanții Lagardere au solicitat de a lungul timpului mai multe întâlniri cu reprezentații CNAB. Ultima întâlnire cu aceștia a avut loc la finalul lunii aprilie ca urmare a unui eveniment al mediului de afaceri, la care au fost prezenți și reprezentații Ministerul Transportului și care a avut ca tematică sectorul transporturilor aeriene, fiind organizat și găzduit de către Ambasada Franței și Asociația Aeroporturilor din România. Scopul întâlnirii solicitate către CNAB a fost prezentarea în linii generale a portofoliului și a experienței pe care o are Lagardere în relație cu alte aeroporturi din UE, precum și discutarea la nivel general a obiectivelor strategice ale CNAB în ceea ce privește dezvoltarea capacitaților viitoare, respectiv a facilitaților existente din punct de vedere al activităților comerciale Food și Non Food“, mai scrie surse mai sus citată.
Într-un răspuns pentru Newsweek România, oficialii Lagardere Travel România susțin că parteneriatul cu companiile chinezești nu are implicații în afacerile din Europa.
„Parteneriatul cu JD.com nu are nicio implicație, directă sau indirectă, în acționariatul entităților Lagardère Travel Retail din Europa, inclusiv din România. Pe piața din Asia, Divizia Lagardère Travel Retail Asia de Nord și JD.com au intrat într-un parteneriat strategic în 2021, în urma căruia JD.com a devenit acționar minoritar al Lagardère Travel Retail Asia de Nord (cu o participație de 18,63% din capitalul de acțiuni). În același timp, firma de investiții publice China Jianyin Investment (JIC) a obținut un pachet minoritar în Lagardère Travel Retail Asia de Nord, care reprezintă 3,73% din capitalul de acțiuni”.
Filonul filo chinezesc din Transporturi
În prezent, există o linie favorabilă statului chinez la nivelul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI) și a companiilor din subordine. Secretarul de Stat din MTI responsabil de domeniul aviației, fost șef de cabinet al actualului ministru al transporturilor, Bogdan Mîndrescu, a avut diverse colaborări cu companii din China până la preluarea acestei funcții.
Conform Newsweek România, Mîndrescu a fost consultant în România pentru compania Inspur Shandong Group din China, controlată de Partidul Comunist Chinez.
“Cât privește celelalte întrebări (n.r. referitoare la activitatea CNAB aflat în directa sa subordonare), acestea țin de activitatea companiilor din subordinea ministerului, iar în conformitate cu prevederile OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare, autoritatea publică tutelară nu poate interveni în activitatea de administrare și conducere a întreprinderii publice. Pe cale de consecință vă rugăm să vă adresați conducerilor companiilor respective”, a spus Mîndrescu la solicitarea Newsweek.
O investigație a Consilului Concurenței începută în 2016 când guvernul era condus de Dacian Cioloș, un apropiat al intereselor statului și companiilor franceze, a dispus unele măsuri împotriva celor două companii care operează cele două afaceri din Aeroportul Otopeni.
Una din acestea vizează obligativitatea de a vinde o serie de spații comerciale care a produs nemulțumire atât celor de la Emirates dar și consorțiului româno-german.
Leave a comment