Educația financiară este aproape o necunoscută în țara noastră, pentru că România este pe ultimul loc în europa la această disciplină. Dacă în multe alte țări se regăsește ca materie de studiu la școală, nu este cazul aici, iar asta se vede în viața de zi cu zi.
Peste jumătate dintre români întâmpină dificultăți financiare, ceea ce nu le permite să economisească, arată un studiu al Institutului de Economie Mondială al Academiei Române, preluat de B1TV.
13% dintre români se confruntă cu probleme financiare majore, iar 38% întâmpină dificultăți financiare în viața de zi cu zi, potrivit studiului Bunăstarea financiară și alfabetizarea financiară în România, realizat de Institutul de Economie Mondială din cadrul Academiei Române.
Este important ca educația financiară să fie predată copiilor de la vârste fragede, dar Ministerul Educației nu crede asta
În contextul în care în România există o slabă alfabetizare financiară, iar necesitatea educației în acest domeniu este tot mai acută, experții financiari spun că indiferent de nivelul veniturilor, fiecare individ ar trebui să încerce să economisească pentru a preîntâmpina situațiile dificile.
Experții consideră că educația financiară ar trebui să fie materie de studiu încă de la vârste fragede, astfel încât aceasta să își producă efectele pozitive când fiecare dintre absolvenții de liceu sau facultate vor intra în câmpul muncii și vor lua decizii în ceea ce privește gestionarea bugetului, accesarea unui credit și structurarea costurilor acestuia sau decizii despre economisire.
„În România suntem în toate topurile pe ultimul loc în educația financiară. Bulgarii sunt înaintea noastră cu 12 puncte procentuale, ceea ce înseamnă că avem mult de tras. Important este ca elevii să-și asigure o cultură financiară bogată, să-și cunoască istoria economiei românești”, a declarat Adrian Vasilescu, consilierul Guvernatorului BNR.
Nivelul educației financiare în alte țări
Nivelul de alfabetizare financiară în Germania este de 53%, în Țările de Jos 45%, în Austria 33%, în SUA 30%, în Franța 31%, iar în Italia 25%.
Un nivelul de alfabetizare financiară mai ridicat îl au și țări precum Albania (10%), Bosnia și Herțegovina (10%), Serbia (17%), Bulgaria (18%), Ungaria (26%), Croația (28%), Polonia (30%) sau Cehia (42%).
„Faptul de a nu avea o perspectivă asupra nivelului de trai sau a satisfacției bunăstării personale pe termen lung poate să afecteze întreaga viață a unui tânăr și a oricărui om”, a declarat Silvia Bogdan, președinte Școala de Valori.
Rezultatele studiului arată că 9 din 10 români nu au abilități de calcul a ratei dobânzii, de diferențiere între valorile nominale și reale, precum și de înțelegere a conceptului de diversificare a riscului.