Metroul din Cluj intra din nou în faza licitațiilor, după ce licitația pentru proiectarea și execuția lucrărilor aferente obiectivului de investiție Magistrala I de metrou Cluj a fost reluată. Aceasta fusese suspendată din luna august. Termenul limită de depunere a ofertelor este data de 28 octombrie 2022.
Guvernul a aprobat săptămâna trecută actualizarea indicatorilor tehnico-economici pentru Magistrala I de metrou de la Cluj, astfel că licitația lansată de Primăria Cluj-Napoca s-a reluat.
Valoarea estimată a contractului este acum de peste 9 miliarde lei, iar firmele interesate au la dispoziție circa două săptămâni pentru a-și finaliza și depune ofertele, transmite PsNews.
Primăria a decis în august să suspende licitația pentru Magistrala I de metrou din Cluj, după ce a primit sesizări oficiale de la mari concerne interesate de realizarea metroului că nu pot depune oferte în valoarea estimată, adică peste 6,6 miliarde lei fără TVA, suma fiind prea mică. Astfel, indicatorii tehnico-economici au fost actualizați și aprobați de administrațiile locale din Cluj și Florești, iar ulterior, de către Guvern. S-a aprobat o creștere de 35,7% a costurile aferente obiectivului de investiții.
Caracteristicile pentru metroul din Cluj
Magistrala I de metrou Cluj este o linie de metrou ușor cu lungimea de 21 de kilometri, cu 19 stații subterane și 1 un depou suprateran, în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens),, se arată în documentele publicate în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP).
Noua valoare estimată pentru contract sunt de 9.064.456.067,00 lei fără TVA, din care valoarea estimată a lucrărilor de execuție este 8.666.341.418,31lei fără TVA, iar valoarea estimată a serviciilor de proiectare, expertizare tehnică, documentații tehnice necesare în vederea obținerii avizelor/ acordurilor/ autorizațiilor, verificare tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, proiect tehnic și detalii de execuție, asistență tehnică este de 398.114.648,69 lei fără TVA.
Durata contractului este neschimbată: 96 de luni (8 ani). La evaluarea ofertelor, prețul va conta în proporție de 55%, restul punctajului urmând a fi acordat pentru propunerea tehnică.
Actualizarea indicatorilor tehnico-economici era singura modalitate prin care proiectul să poată continua în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, a arătat municipalitatea.
Specialiștii Asociației Pro Infrastructură estimează că, dacă lucrurile se mișcă într-un ritm bun, câștigătorul licitației ar putea fi anunțat în primele luni ale anului viitor, iar semnarea contractului să fie realizată în iunie 2023.
„În cel mai fericit caz, am putea avea un câștigător declarat în ianuarie-februarie 2023 și un contract semnat până în iunie 2023 dacă nu se depun contestații ori acestea sunt repede respinse. Jalonul PNRR aferent infrastructurii de metrou spune să ai contract parafat în 2022 pentru a primi banii în semestrul I din 2023, iar dacă îl ratezi ai doar 6 luni «de grație», după care ai pierdut finanțarea.
Suntem în momentul în care pălăvrăgeala politică despre metrou care durează de peste 10 ani se lovește de realitate: costă un purcoi de bani. Primăria are de ales: fie caută soluții, fie dă vina pe oricine altcineva. Îi dorim metroului (ușor) baftă, că are nevoie”, au arătat reprezentanții Asociației Pro Infrastructură.
Magistrala de la Cluj, similară cu Magistrala 2 din Capitală
Conform analizelor finale din studiul de fezabilitate finalizat în 2021, numărul total de călători necesar a fi transportați este de 164.400 călători/zi în anul punerii în funcțiune (anul 2030) respectiv 246.000 călători/zi în anul 2060, adică 60.006.000 călători/an, la punerea în funcțiune, respectiv 89.790.000 călători/an în 2060.
„Proiectul nostru este un proiect de metrou ușor, magistrala are o lungime de 20 de kilometri, cu 19 stații subterane, un depou subteran. Și materialul rulant este ușor, față de metroul din București este la jumătate, ca dimensiune pe lungime. Metroul beneficiază de un sistem de automatizare a traficului fără mecanic, e complet automatizat, ceea ce permite o circulație foarte rapidă a trenurilor, astfel încât, ca și capacitate, se apropie de metroul din București. E important de știut încă de la început că necesitatea proiectului rezidă încă din dimensionarea cererii de transport: estimăm că la punerea în funcțiune integrală a acestui metrou, se va apropia ca număr de călători de Magistrala 2 din București, pe nord-sud, care este cea mai încărcată din București. Estimăm că vom avea 160.000 de călători pe zi, în timp ce magistrala 2 a avut în 2019 maxim 190.000/zi”, a arătat Ionel Oprea, șeful de proiect al metroului din Cluj.
Leave a comment