Românii cheltuie mai mult pe distracție decât pe sănătate, și au prins gustul tranzacțiilor bancare și al plăților electronice. Valoarea plăților în supermarketuri a scăzut, semnul crizei financiare, iar femeile sunt mai cheltuitoare decât bărbații. O relevă datele unei aplicații financiare internaționale transformate recent în bancă, Revolut, cu numeroși clienți și la noi.
În primele nouă luni ale anului, românii au făcut 141 milioane de tranzacţii cu Revolut, cu 20% mai multe decât în primele trei trimestre ale anului trecut, potrivit datelor comunicate de companie.
Creştere de 71% pentru cheltuielile generale
„Aceeaşi categorie a fost pe primul loc şi la creşterea numărului de tranzacţii (42%), indicând că Revolut este tot mai mult utilizat ca instrument curent de plată, online, cu cardul fizic sau cu carduri virtuale.
Fie că utilizează Revolut pentru cumpărături online sau pentru plăţi în punctele de vânzare, fie că apelează la funcţionalităţi precum ”împarte nota de plata”, clienţii preferă aplicaţia financiară pentru cheltuielile cotidiene sau pentru plăţi recurente, abonamente la utilităţi sau transport, plăţi în timpul călătoriilor în ţară sau străinătate”, a adăugat compania, într-un comunicat citat de B1TV.
Românii cheltuie mai mult pentru divertisment
Tendinţele remarcate în primele trei trimestre ale anului comparativ cu aceeaşi perioadă din 2021, indică un comportament al consumatorului care oscilează între satisfacerea nevoii de libertate de mişcare, socializare şi divertisment şi precauţia în privinţa cheltuielilor pentru produse şi servicii necesare în viaţa de zi cu zi.
Potrrivit analizei, divertismentul a înregistrat o creştere importantă faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, de 42% în privinţa sumei totale cheltuite, urmat de plăţile în restaurante şi pentru servicii turistice (31%). La polul opus, cele mai mari scăderi ale sumelor cheltuite au fost remarcate pentru servicii (-10%) şi utilităţi (-5%).
Impactul inflaţiei asupra comportamentului de consum al românilor se vede din reducerea cheltuielilor/utilizator cu categorii de servicii şi bunuri care erau în mod constant pe un trend de creştere – mărfuri alimentare (-3,50%) şi utilităţi (-2,90%).
„Pe de altă parte, revenirea la o mobilitate similară celei din perioada anterioară pandemiei de COVID-19 şi relaxarea populaţiei în privinţa problemelor de sănătate se vede din trendul ascendent pentru cheltuielile de transport (sumă medie/utilizator) care au crescut cu 18% şi din reducerea cheltuielilor cu sănătatea, igiena personală şi beauty (-1,6%). Cu alte cuvinte, pandemia este de domeniul trecutului, inflaţia şi creşterea costului de trai sunt preocupările constante ale românilor pentru că acestea le pot afecta planurile de călătorie şi fondurile pentru activităţile care îi relaxează”, spune Revolut.
Românii au cheltuit mai puţin pentru „coşul zilnic”
Potrivit datelor din primele nouă luni ale anului, s-a constatat o reducere a ponderii cheltuielilor cu shopping-ul de la 20% la 17%, iar în cazul cumpărăturilor din supermarket-uri, ponderea s-a diminuat de la 16% la 14%.
În schimb, a crescut ponderea cheltuielilor cu divertismentul (de la 14% la 17%), a celor din restaurante şi cafenele (de la 9% la 11%) şi a celor cu călătoriile (de la 7% la 8%), în totalul cheltuielilor din primele nouă luni ale anului față de anul trecut.
Pe ce dau banii românii
În perioada de referinţă, un utilizator de Revolut din România a cheltuit, în medie, 611 euro pentru divertisment, 470 euro pentru călătorii, 386 euro pentru shopping, 295 euro pentru produsele cumpărate din supermarket-uri (mărfuri alimentare, produse de uz casnic etc.), 282 euro în restaurante, cafenele, baruri şi pentru servicii de catering iar cel mai mic buget a fost alocat pentru sănătate şi cosmetice (159 euro).
Datele arată că utilizatorii cu vârsta 25-34 și 35-44 au arătat mai multă prudență cu propriile bugete: au redus cheltuielile pentru cumpărăturile din supermarket-uri (-4%, respectiv -6%), cu serviciile (-13%, respectiv -19%), cu shopping-ul (-4%, respectiv -10%), cu utilitățile (-7%, respectiv -13%).
În ceea ce privește categoria de vârstă cu cea mai mare sumă medie cheltuită per client, în funcție de buget, statisticile au arătat astfel: 376 EUR (35-44 de ani, achiziții din supermarketuri), 336 EUR (35-44 de ani, categoria servicii), 820 EUR (25-34 de ani, divertisment), 361 EUR (35-44 de ani, cheltuieli generale), 344 EUR (35-44 de ani, restaurante, cafenele, baruri), 179 EUR (peste 65 de ani, sănătate, igienă personală, cosmetice), 516 EUR (35-44 de ani, shopping), 272 EUR (25-34 de ani, transport), 588 EUR (35-44 de ani, turism și călătorii), 284 EUR (35-44 de ani, utilități).
Femeile sunt mai cheltuitoare
Tot din analiza menționată reiese că bărbații au cheltuit mai puțin pentru servicii (-16%) și utilități (-9%) în timp ce femeile au continuat să plătească mai mult, față de primele nouă luni ale anului trecut, pentru aproape toate categoriile de cumpărături, mai puțin în cazul utilităților (-4%). Suma medie cheltuită/ tranzacție de o femeie a fost de aproximativ 33 EUR, în timp ce pentru un bărbat a fost de 38 EUR în medie/ tranzacție.