Transgaz

Transgaz are la dispoziție 400 de milioane de euro pentru infrastructura de distribuție de gaz natural în combinație cu hidrogen.

România va dezvolta o Strategie națională dedicată hidrogenului, potrivit  Aceasta se va baza pe definirea unui set de politici cu scopul de a ghida, coordona și mobiliza investițiile publice și private în domeniile producției, stocării, transportului și consumului/utilizării de hidrogen (gaze regenerabile).

Astfel, Transgaz intenționează să integreze hidrogenul din surse regenerabile și cu emisii scăzute de carbon în sistemul de transport. Societatea Națională Transgaz a identificat deja câteva locații în care va derula un proiect pilot pentru transportul și utilizarea amestecului de gaze naturale cu hidrogen.

Dealtfel, operatorul sistemului de transport gaze naturale are prevăzut în strategia de dezvoltare integrarea hidrogenului din surse regenerabile și cu emisii scăzute de carbon în sistemul de transport gaze naturale, în vederea alinierii la Directivele, Strategiile și Acordurile Europene în vigoare.

„Consumul de hidrogen la scară largă va necesita o infrastructură de transport de hidrogen bine dezvoltată, bazată pe o ”Coloană Vertebrală Europeană a Hidrogenului”, care să conecteze cererea de hidrogen cu oferta, de la nord la sud și de la vest la est”, notează Financialintelligence.ro.

11 culoare pentru transportul hidrogenului

În urma unei analize preliminare, SNT a identificat 11 culoare care pot fi incluse în ”coloana vertebrală” a viitorului sistem european de transport al hidrogenului. Acestea sunt:

  1. Culoarul conductelor de tranzit (prin utilizarea unei conducte)
  2. Culoarul Marea Neagră – Podișor
  3.  Culoarul Giurgiu – Podișor – Jupa – Nădlac (Culoarul BRUA)
  4. Culoarul Onești – Gherăești – Lețcani – Ungheni (Republica Moldova)
  5. Culoarul Petrovaselo – Comloșu Mare (Serbia)
  6. Culoarul Jupa – Prunișor
  7. Culoarul Isaccea – Onești
  8. Culoar Siliștea – București
  9. Culoarul Onești – Coroi – Hațeg
  10. Culoarul Coroi – Medieșu Aurit
  11. Culoarul Podișor – Coroi

Culoarele propuse pentru transportul hidrogenului asigură interconectarea României cu statele vecine:  Ungaria, Serbia, Bulgaria, Ucraina și Republica Moldova. Totodată, acestea oferă acces la depozitele de înmagazinare a gazelor naturale existente.

Conform Financialintelligence.ro, volumul de gaz natural care poate fi transportat de aceste culoare sunt :
– 4,4 miliarde mc/an spre/dinspre Ungaria
– 1,5 miliarde mc/an spre/dinspre Bulgaria (Ruse)
– 6,0 miliarde mc/an spre/dinspre Bulgaria (Negru Vodă)
– 1,6 miliarde mc/an spre/dinspre Serbia
– 2,2 miliarde mc/an spre/dinspre Republica Moldova
– 12 miliarde mc/an spre/dinspre Ucraina

Proiectul Tuzla-Podișor: Studiu de Fezabilitate pentru construirea și operarea unei facilități de producție H2 la scară redusă în zona Dobrogea

În prezent, Transgaz se află în discuţie cu finanțatorii societății pentru finanțare nerambursabilă pe două direcții, potrivit Financialintelligence.ro.

În ceea ce priveşte Strategia de decarbonizare, Transgaz are în vedere Proiectul Tuzla-Podișor — analiza emisiilor de C02/CH4 și a investițiilor necesare în tehnologie pentru reducerea acestora.

De asemenea, compania are în vedere un Studiu de Fezabilitate pentru construirea și operarea unei facilități de producție H2 la scară redusă în zona Dobrogea, urmând ca hidrogenul să fie introdus experimental în conducta Tuzla-Podișor pentru a se analiza comportamentul din punct de vedere tehnic și pentru a testa un model de piață referitor la cererea pentru hidrogen, precum și reglementările aferente unor astfel de tranzacții.

Regiunea Oltenia este cea mai slab regiune conectată la infrastructura de distribuție de gaz natural

Hidrogenul este un combustibil nepoluant și cu un randament foarte ridicat. Acesta poate fi utilizat atât pentru alimentarea cu energie a populației, dar și a mediului de afaceri. În România, mai mult de jumatate din populație nu este deservită de gaz natural. Sunt folosite însă surse de energie poluante, cu emisii ridicate, costisitoare și dăunătoare sănătății, potrivit Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Potrivit documentului, densitatea rețelei de gaz natural este neuniformă în România, ca atare ar trebui prioritizate cu această investiție regiunile cu acces deficitar, mai ales că ea ar fi o investiție în afara rețelei de transport și distribuție actuale.

PNRR vizează dezvoltarea unei infrastructuri regionale de gaz natural (transport, distribuție, stații de comprimare) într-o regiune slab conectată la gaz natural, capabilă să preia hidrogen si alte gaze decarbonate (e.g. bio-metan, etc.) în proporție de până la 10% din capacitate. Valoarea totală a investiției este estimată la 400 de milioane EUR.

PNRR mai precizează: „Din estimările noastre preliminare, ținând cont de faptul că regiunea Oltenia este cea mai slab regiune conectată la infrastructura de distribuție de gaz natural, cu județe precum Mehedinți și Dolj unde racordarea este aproape inexistentă, propunem ca regiunea pilot pentru implementarea acestei rețele inteligente a viitorului, cu emisii scăzute de carbon, să fie Oltenia.”

Conform Financialintelligence.ro, din bugetul alocat pot fi realizate aproximativ 4.000 de km de conducte inteligente.

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *