Compania WizzAir, nu poate fi sancționată după ce a stricat Paștele pentru sute de români. Cursele au fost anulate sau întârziate, iar Autoritatea de Protecție a Consumatorilor nu are cum să amendeze compania, pentru că nu are reprezentant în România. O lege din parlament vrea să rectifice o asemenea situație, iar președintele ANPC Horia Constantinescu face un apel la adoptarea ei.
ANPC nu poate sancționa companiile aeriene low-cost care nu au reprezentant legal în România, cum este WizzAir, a declarat Horia Constantinescu, președintele Autorității, într-un interviu PsNews
Reporter: S-a sesizat ANPC în această situație?
Horia Constantinescu: „Așa cum am mai spus-o, din păcate, în acest moment singura pârghie a autorității noastre este Centrul European al Consumatorului ce se adresează omologului din Ungaria, noi neavând pârghiile necesare să putem sancționa operatorul economic ce nu are un reprezentant legal pe teritoriul țării noastre. Avem un act normativ în Parlament ce ar fi trebui să ne aducă pârghiile necesare, dar îl avem blocat în urma unor neînțelegeri dintre autoritatea noastră și alte autorități cu atribuții de control. Noi blocăm astăzi o lege a protecției consumatorilor, legea inițiată de doamna deputat Laura Vicol cu mult curaj, în care avem prins faptul că un operator economic ce desfășoară activități pe teritoriul României trebuie să aibă un reprezentat legal ca, iată, în astfel de situații, cu ușurință să putem aplica sancțiuni.
La acest moment am solicitat opinia mai multor reprezentanți ai unor structuri de protecția consumatorului europene, să înțelegem cum am putea aplica sancțiuni unei companii aflate pe teritoriul altei țări, dar gândiți-vă că situația despre care vorbiți ne limitează nouă foarte tare șansa de a le aplica o sancțiune pentru ceva petrecut pe teritoriul altei țări, de către o firmă fără reprezentant legal în România.”
Reporter: Mai multe zboruri în București au fost anulate sau întârziate…
Horia Constantinescu: „Da, și repet, noi nu avem astăzi interlocutori, ceea ce ne putem asigura pentru că am obținut în urma unei întâlniri cu avocații ce reprezintă WizzAir, am avut o întâlnire și i-am rugat să avem numere de telefon la care colegii noștri, odată ce au fost sesizați cu o astfel de situații, măcar să poată avea un interlocutor la care să poată să îi transmită că consumatorii își merită banii înapoi.”
Reporter: Deci companiile aeriene pot face ce vor în România?
Horia Constantinescu: „Pot face ce vor la nivel european, Ryanair ne-au răspuns, ne-au răspuns colegii din Irlanda, compania are sediul în Irlanda, dar nu desfășoară activități economice în Irlanda, au avioane în restul Europei. Eu cred că anumite regulamente europene trebuie rediscutate, reevaluate pentru a putea da pârghiile, nouă, tuturor celor care ne ocupăm la nivel european de protejarea consumatorilor, să putem lua măsuri. Cred că ar trebui ca acolo unde apar astfel de situații, cea mai mare dintre sancțiuni o dau tot consumatorii, dacă ar înceta să mai facă rezervări la un astfel de operator economic, cu siguranță măsurile ar fi mult mai dure decât o eventuală sancțiune. Sperăm ca undeva până la sfârșitul acestui an să avem totuși pârghiile necesare și să lămurim, că este cazul, să putem, împreună, mă gândesc, autoritățile, să luăm măsuri convergente către respectarea cetățeanului.”
Reporter: Ce îi sfătuiți pe românii care se află într-o astfel de situație?
Horia Constantinescu: „De exemplu, să intre pe pagina autorității noastre și vor găsi acolo îndrumări pentru a depune sesizări legate exact de ceea ce discutăm, de cursele aeriene, fie întârziate, fie anulate, repet, acestea vor fi, prin Centrul Protecției Consumatorului, redirecționate către Ungaria pentru a primi răspuns de acolo, în cazul celor de la WizzAir.
De asemenea, există, în acest caz este gratuit, suntem o autoritate în slujba consumatorului, a cetățeanului, există de asemenea companii ce, în schimbul unui comision, recuperează nu numai banii pentru cursă, ci și forma de penalități asigurată de regulamentul european în funcție de întârziere sau anulare a cursei și de distanța pe care ar fi trebuit consumatorul să o străbată. Este un calcul făcut, repet, de lungimea cursei, de durata întârzierii și de faptul că există și prestări de servicii ce trebuie puse la dispoziția consumatorului într-o astfel de situație, plecând de la cazare, până la servirea de alimente și produse alimentare pentru situațiile ce impun consumatorului petrecerea unui timp exagerat de mult într-un aeroport sau într-o altă țară decât cea de destinație.”
Reporter: Nu putem amenda WizzAir așa cum s-a întâmplat în cazul BlueAir?
Horia Constantinescu: „Blue Air era o firmă cu sediul pe teritoriul României, repet, noi așteptăm să deblocăm situațiile privind actul normativ, mi-ar fi plăcut să avem această lege în dezbaterea plenului fiind la Camera Deputaților.”
Reporter: Poate nu reprezintă un interes pentru deputații români…
Horia Constantinescu: „Pentru unii, sigur că da, dar iată că lucrurile sunt puțin blocate, așteptăm și noi să le deblocăm pentru că repet, am adus un act normativ vechi de 30 de ani, ordonanța guvernului 21/1992, am adus-o la nivelul anului 2022, deci iată la 30 de ani diferență, a trecut de Senat, a trecut de majoritatea comisiilor din Camera Deputaților, suntem în fața ultimei comisii cu rugămintea de a lămuri niște situații cu instituțiile ce amendează actul nostru normativ, noi suntem gata, am arătat în schimb că ne lipsesc astfel de pârghii și cu cât vom amâna dezbaterile, cu atât noi vom fi în imposibilitatea de a oferi consumatorului protecția de care acesta are nevoie.”
Leave a comment