Transportatorii români se confruntă cu o situație alarmantă în ceea ce privește asigurările RCA. Ei susțin că asiguratorii nu respectă plafonarea tarifelor impusă de autorități și că profită de pe urma lor, fără a fi supuși unui control eficient. În plus, ei se tem că din toamnă prețurile la RCA vor exploda, afectând grav activitatea lor.
Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, a declarat pentru B1 TV că transportatorii au fost victimele unor falimente de răsunet ale unor companii de asigurări, cum ar fi City și Euroins. El a spus că a avertizat încă din timp despre aceste riscuri, dar nu a fost ascultat:
„Am anunțat încă din timp și am preconizat falimentul City și falimentul Euroins prin toate comunicatele pe care le-am dat cu ani de zile în urmă”, spune el.
Ștefănescu a criticat și faptul că asiguratorii nu respectă tarifele de referință stabilite de ASF, dând ca exemplu o poliță la un camion care costă mai mult de dublu față de prețul plafonat. El a numit această situație o „bătaie de joc” la adresa transportatorilor, care contribuie semnificativ la PIB-ul României:
„O poliță la un camion B0 -18.020 de lei, când tot pe acea poliță tariful de referință este 8.700 de lei. Iar e o bătaie de joc la adresa noastră, când spun la adresa noastră vă spun că noi, transportatorii de merfă și persoane, plus activitățile noastre conexe service-uri auto, școli de șofer, taxi, aducem peste 18% din PIB-ul României”.
Președintele COTAR a mai acuzat și lipsa de control asupra asiguratorilor, care sunt în majoritate multinaționale străine. El s-a întrebat de ce nu există nicio companie românească care să emită polițe RCA și de ce banii transportatorilor se duc în afară:
„Ca să fie bătaia asta de joc la adresa noastră de către aceste multinaționale de asigurări și ele să nu fie controlate nici după aceste două falimente de răsunet din țară este….nu știu cum să o interpretez, cine sunt interesați. Pe de altă parte, vedem că din 2017 până în prezent nu a apărut nicio unitate financiară românească care să emită polițe RCA. Oare interesele sunt atât de mari încât banii noștri să fie dați sub diferite forme în afară? Statul român nu are nevoie de bani? Vedem că are nevoie de bani, că vor să ne impoziteze, că a crescut energia, gazul, vedem absolut tot.”
În final, Ștefănescu a mai arătat că asiguratorii au obținut profituri uriașe în ultimii ani, în timp ce transportatorii se confruntă cu costuri tot mai mari:
„Pe de altă parte, vedem că se încearcă scăderea prețurilor la produsele de bază, dar asiguratori iau profiturile de 12 ori mai mari față de 2020 și dublu față de 2021. Pe banii noștri le merge foarte bine”.