Guvernul României a cerut Comisiei Europene o sumă de aproape 2 miliarde de euro despăgubiri pentru a acoperi costurile legate de facilitarea transportului cerealelor din Ucraina prin țară, a anunțat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Aceste costuri includ întreținerea drumurilor naționale care au fost afectate de traficul intens de TIR-uri din Ucraina. De asemenea, România va solicita despăgubiri pentru costurile suportate de transportatori din cauza neaderării la Acordul Schengen.
Ministrul Grindeanu a explicat că țara sa a fost afectată de traficul intens de transporturi din Ucraina, ceea ce a dus la degradarea rețelei de drumuri naționale, mai ales pe DN 2 către Suceava, Siret, Bacău, Focșani și a solicitat sprijin financiar pentru a acoperi costurile de reparație și întreținere.
„Să știți că am cerut bani zilele acestea de la Comisia Europeană, urmare a discuțiilor. Le-a avut premierul când a fost la Bruxelles, la întâlnirile și cu Ursula von der Leyen, și cu ceilalți oficiali, și am avut și eu o discuție zilele trecute cu comisarul Adina Vălean. Noi am băgat foarte mulți bani, de exemplu, în întreținerea drumurilor naționale din zona respectivă, că dacă mergeți acum pe DN 2 spre Suceava, Siret, pe lângă Bacău, Focșani, o să vedeți că e TIR din TIR de Ucraina, ceea ce a dus totuși la o degradare a acestei rețele și am cerut bani”, a afirmat Sorin Grindeanu duminică seară, într-o emisiunea Prima news, transmite B1TV.
Suma totală cerută de România este de aproape 2 miliarde de euro și acoperă mai multe domenii de transport, inclusiv transportul rutier, feroviar și naval.
De asemenea, ministrul a menționat că vor fi cerute despăgubiri pentru costurile suportate de transportatori din cauza neaderării la Acordul Schengen. Aceasta se datorează faptului că România nu face parte din zona Schengen, ceea ce implică controale la frontieră și alte obstacole care pot afecta transportul internațional de mărfuri.
Ministrul Grindeanu a subliniat că este dificil să se mențină obiectivele de deficit bugetar asumate în trecut, dată fiind situația din Ucraina și alte factori care afectează economia României. El a subliniat că țara sa este singura din Uniunea Europeană care se află într-o procedură de deficit excesiv și că este imposibil să se mențină aceste obiective de deficit în această situație.
„Am cerut colegilor mei și, până mâine, luni, la prânz, trebuie să îmi prezinte o situație, și voi cere și aceste sume, sau statul român cred că ar fi bine să le ceară, legate de costurile pe care le-au avut transportatorii fiindcă nu am intrat în Schengen”, a adăugat Sorin Grindeanu.
„Eu înțeleg că au fost niște deștepți în trecut care au fost miniștri ai Finanțelor și după aceea prim-miniștri (s-a referit la Florin Cîțu, n.r.) și care s-au angajat la niște ținte de deficit pe care greu poți să le atingi, asta fiind într-o perioadă de pandemie. Suntem singura țară în acea procedură de deficit excesiv la nivel de Uniune Europeană. A venit peste noi și conflictul din Ucraina (…). Nu poți să compari costurile pe care România le are, fiind la graniță și având cea mai lungă graniță cu Ucraina, și impactul pe care acest război îl are asupra României și să încerci să rămâi în acele ținte de deficit. E absolut imposibil”, a încheiat ministrul Transporturilor.
Leave a comment