Contractul a fost semnat în decembrie 2020, iar această poveste nu ar fi intrat în atenția noastră dacă la doi ani și jumătate de la începerea lucrărilor nu ar fi fost publicat din nou în sistemul de achiziții publice. Motivul publicării repetate este legat de întârzierea lucrărilor și de majorarea prețurilor inițiale.
În 4 decembrie 2020, CFR SA semna contractul pentru modernizarea liniei de cale ferată București Giurgiu. Cel mai vechi traseu de tren din România urma să fie reabilitat de austriecii de la Porr Construct. Durata de execuție a proiectului era de 31 de luni din care ultima ar fi trebuit să fie pentru teste.
Contractul CFR pentru modernizarea liniei ferate București – Giurgiu, prelungit și majorat
Prima majorare de preț a avut loc la nouă luni de la semnarea contractului. Cele 164 de mii de lei nu păreau o modificare substanțială având în vedere că în total lucrările aveau un cost de 472 de milioane de lei.
După două luni, pe 8 noiembrie 2022, s-au adaugat încă 11 milioane pe factura finală. Motivul invocat: ajustarea prețurilor de către antreprenor. Pe 11 noiembrie, la două zile de la ultima majorare, prețul a fost din nou umflat cu 4 milioane de lei. Anul 2023 începuse tot cu o majorare. În martie au mai fost adăugate prețului final alte 34 de milioane de lei.
Luna mai a anului trecut a venit cu un act adițional care adaugă sumei finale de plată alte 27 de milioane de lei pentru ca în luna iunie alte 4,5 milioane de lei să fie adăugate la factura finală.
553 de milioane de lei pentru modernizarea liniei de cale ferată
Așa se face că de la 472 de milioane de lei modernizarea liniei de cale ferată a ajuns să coste 553 de milioane de lei. În total, prețul a crescut cu 81 de milioane de lei, aproape o cincime din prețul inițial. Finalizarea acestui proiect ar fi trebuit să aibă loc în 2023 . Pe site-ul CFR este anunțat ca termen de terminare a lucrărilor în decembrie 2023.