Profesorul de economie Cristian Păun a explicat, într-o intervenție pentru B1 TV, motivele din spatele creșterii semnificative a prețurilor produselor tradiționale de Paște.
El a subliniat că taxele tot mai mari impuse producătorilor și comercianților, costurile de producție în creștere și faptul că românii doresc să aibă carne de miel pe masă de Paște, indiferent de preț, sunt factori cheie care contribuie la această situație. Păun a evidențiat necesitatea unei schimbări în obiceiurile alimentare pentru a reduce presiunea asupra prețurilor și pentru a încuraja diversificarea consumului.
„Pentru că în continuare ne încăpățânăm să petrecem acest Paște într-un fel anume predictibil pentru comercianți, care știu clar modelul de consum al românilor. Oricât de scumpă ar fi bucata de miel, românul știe clar că pe masă trebuie să fie miel, nu curcan sau altceva, că nu e de bine. Și atunci cu siguranță în această perioadă există niște creșteri de prețuri, mai ales când nu există concurență foarte mare și nu există alternative foarte multe, iar românii nu marșează, ca element de autoapărare, pe tot ce înseamnă bunuri substituibile de consum” a explicat profesorul de economie într-o emisiune B1TV.
Cristian Păun a subliniat că presiunea fiscală asupra micilor producători, împreună cu creșterea costurilor de producție și a taxelor, generează o presiune semnificativă asupra prețurilor. Păun a evidențiat necesitatea unei abordări mai raționale a sărbătorilor de Paște pentru a reduce dependența de produsele tradiționale și a diminua impactul creșterii prețurilor asupra consumatorilor.
„O altă explicație e că în România au crescut foarte mult taxele pe micii producători și atunci presiunea fiscală pe ei, venită în paralel cu creșterea utilităților, creșterea costurilor de producție, materii prime etc., evident că generează o presiune pe prețuri. Oamenii aceia trebuie să-și scoată toate aceste costuri care au crescut semnificativ în ultima perioadă și de aici apare și problema prețului mai mare inclusiv comparativ cu alte țări.
Cred că ar trebui un pic să umblăm și noi, ca mecanism de autoapărare, la modul în care sărbătorim aceste momente, pentru că începe cumva să devină inclusiv un obicei vizavi de producători, de comercianți. Ei știu că orice ar fi, românul, oricât de sărac ar fi, pentru masa de Paște și de Crăciun va scoate bani, se va împrumuta… E moment de jecmăneală, ca să zic așa, și se vede un pic, ceea ce nu e neapărat în regulă” a mai spus profesorul de economie.