Ligia Deca a respins acuzațiile referitoare la rezultatele slabe ale elevilor români în testele PISA 2022 și pune scăderile pe seama scăderii performanței din pandemie, din cauza învățării la distanță.
Ministrul educației a insistat că rezultatele testelor arată că România a limitat efectele pandemiei asupra elevilor și că aceștia au reușit să mențină performanțele la un nivel constant în comparație cu anul 2018. Deca a subliniat că pentru prima dată, România are propriul raport național PISA, realizat cu sprijinul OCDE, și că aceasta arată progres în comparație cu media OCDE. Cu toate acestea, tot mai multe voci susțin că datele arată o pondere crescută a analfabetismului funcțional în rândul elevilor români, iar interpretarea rezultatelor este subiectul unor dezbateri.
România e penultima în UE și pe locurile 45-48 din 81 de țări și teritorii din lume participante la PISA 2022, evaluarea competențelor de bază a elevilor de 15 ani, organizată de OCDE. În contextul moțiunii simple depuse împotriva ei, Ligia Deca consideră că elevii români și-au menținut nivelul din anii trecuți.
„În acest an, pentru prima dată de când participă la testare, România are propriul raport naţional PISA, realizat cu sprijin din partea OCDE şi tradus în limba română. A fost şi acesta lansat în cadrul unui eveniment public în decembrie în mediul academic. Este disponibil pe site-ul Unităţii pentru Cercetare în Educaţie încă din ziua lansării”, a declarat Ligia Deca, potrivit B1TV.
La nivelul OCDE, 16,4% dintre elevi se încadrează la nivelul analfabetismului funcțional. În România, ponderea acestora este de 33,2%.
„În ceea ce priveşte rezultatele studiului PISA, a fost recunoscut public inclusiv de experţii OCDE, chiar de Andreas Schleicher, fondatorul PISA, că România a limitat efectele pandemiei.
Dacă noi nu suntem în stare să recunoaştem asta, mă tem că avem o problemă, pentru că nerecunoscând faptul că oamenii din Educaţie au reuşit să evite căderi spectaculoase cum au înregistrat alte ţări participante, nici nu putem replica bunele practici din pandemie.
Rezultatele României la PISA s-au menţinut la aproximativ acelaşi nivel ca în anul 2018. La matematică, ponderea OCDE a elevilor aflaţi la nivelul doi sau mai sus de competenţă a scăzut cu şapte puncte procentuale, de la 76% în 2018 la 69% în 2022, în timp ce rezultatele ţării noastre au rămas aproape stabile. Asta înseamnă că diferenţa între media naţională şi media OCDE a scăzut, ceea ce în sine reprezintă un progres”, a mai spus Deca.