Portul Constanța este blocat, pe fondul unor cozi uriașe de camioane încărcate cu cereale și alte mărfuri destinate exportului. Situația a devenit critică, iar cozile de vehicule se extind pe zeci de kilometri pe autostradă, afectând producătorii români și operatorii portuari.
În încercarea de a evita penalizări, operatorii portuari acordă prioritate barjelor și trenurilor în detrimentul camioanelor. Ca urmare, acestea din urmă stau blocate pe șosele, încărcate cu cereale și alte mărfuri, și suportă costuri semnificative. Situația este și mai dificilă din cauza transporturilor ucrainene și a condițiilor meteo nefavorabile din ultimele zile.
Cu toate că recolta de cereale românești din acest an este una bună, exportul lor în Europa, Orientul Mijlociu sau nordul Africii întâmpină dificultăți majore din cauza blocajului din Portul Constanța. Această situație a dus la pierderi semnificative pentru producătorii agricoli români, transmite B1TV.
Răzvan Filipescu, vicepreședinte al Asociației Producătorilor Agricoli Dobrogea, a subliniat că această presiune pe logistică se traduce într-o creștere a prețurilor transportului, ceea ce afectează grav producătorii și transportatorii.
O mare parte din recolta de cereale românești, una bună în acest an, ar trebui să fie exportată în Europa, în Orientul Mijlociu sau în nordul Africii, însă momentan camioanele sunt blocate în cozi pe zeci de kilometri spre Portul Constanța. Producătorii români înregistrează pierderi și din această cauză.
„Toată această presiune pe logistică se transferă într-o creștere a prețului transportului. Transportatorul nu mai vrea să vină spre Portul Constanța pentru că lui nu îi convine să piardă 2-3 zile la descărcare, și asta înseamnă un preț. Cei care nu pot să transporte, trebuie să depoziteze, generează, apar costuri”, a declarat Răzvan Filipescu, vicepreședinte al Asociației Producătorilor Agricoli Dobrogea.
Operatorii portuari riscă penalizări dacă blochează portul cu barje și trenuri, astfel că acestea au prioritate, în timp ce camioanele rămân blocate. Cu toate că se așteaptă o creștere a traficului după 15 august, infrastructura portuară se confruntă cu o presiune enormă, iar lipsa investițiilor agravează situația.
„Preconizez că după 15 august se va înregistra un vârf de trafic, ceea ce va pune presiune pe infrastructura portuară. Anul trecut s-au înregistrat 8 milioane de tone suplimentar față de 2021, anul acesta, în 2023, ne așteptăm la o creștere a tonelor manipulate și da, vom putea face față, dar presiunea fără investiții va fi una enormă. Acest port a fost conceput iniţial pentru trafic feroviar”, a explicat și Claudiu Vuta, directorul comercial operator port.
Condițiile meteo neprielnice, inclusiv ploile și vânturile puternice din ultimele zile, au accentuat problemele deja existente.
Pe lângă acestea, ruptura acordului dintre Rusia și Ucraina pentru exportul de cereale prin porturile ucrainene de la Marea Neagră, precum și atacurile rusești asupra infrastructurii portuare ucrainene de pe Dunăre, exercită o presiune suplimentară asupra Portului Constanța.
Leave a comment