Miniștri cu aviz negativ de la comisii nu mai pot fi propuși a doua oară, spune o decizie a Curți Constituționale din 2007
Miniștri cu aviz negativ de la comisii nu mai pot fi propuși a doua oară, spune o decizie a Curți Constituționale din 2007

Miniștrii care au primit aviz negativ pentru investitură de la comisiile de specialitate din parlament nu mai pot fi propuși a doua oară. O spune o decizie a Curții Constituționale din 2007, care se contrazice cu Regulamentul ședințelor comune ale Parlamentului. Până acum, toate declarațiile politice de pe o parte și alta a eșicherului politic s-au raportat la acest regulament, astfel că PNL nu intenționa să schimbe candidații pentru a doua variantă de Executiv de la moțiunea de cenzură, pentru a obține picarea acestora cât mai repede la vot, dizolvarea Parlamentului și alegerile anticipate.

Pentru miniștrii care au primit aviz negativ, decizia Curții Constituționale este valabilă de la emiterea ei, din anul 2007, relatează publicația Știri pe Surse. Este o decizie cu adevărat explozivă, pentru că până acum s-a discutat că avizul comisiilor este consultativ și nu este obligatorie schimbarea ministrului.

„Decizia nr. 356/2007 asupra cererii de soluționare a conflictului juridic de natură constituțională dintre Președintele României și Guvernul României, formulată de primul-ministru Călin Popescu-Tăriceanu:

„Cu privire la propunerea primului-ministru de numire a unui nou ministru, propus în condițiile art. 85 alin. (2) din Constituție, Curtea constată și reține următoarele:

– Candidații la funcția de ministru înscriși pe lista Guvernului, propusă de candidatul pentru funcția de prim-ministru, sunt audiați de comisiile permanente ale Camerelor Parlamentului, competente potrivit obiectului de activitate al funcției candidatului de ministru și, pe baza constatărilor făcute, acestea emit avize favorabile sau avize de respingere; în cazul avizelor de respingere, candidatul pentru funcția de prim-ministru propune un alt candidat la funcția de ministru. În practica parlamentară s-au înregistrat mai multe cazuri de avize negative care au fost urmate de noi propuneri.

(…)

Aceste audieri privesc corespunderea pentru funcție a candidaților propuși de primul-ministru privitor la pregătirea generală, pregătirea în specialitatea domeniului, experiența în materie, instruirea și aptitudinile pentru funcția în domeniu, reputația neștirbită și moralitatea, condiții necesare și indispensabile funcției de ministru.

Hotărârile Parlamentului au la bază constatările făcute de comisiile permanente parlamentare privind corespunderea pe funcție a candidaților propuși și, în temeiul acestor garanții, urmează învestirea în funcție de către Președintele României, depunerea jurământului și intrarea în exercițiul funcțiunii”

Regulamentul ședințelor comune ale Parlamentului are prevederi complet diferite

„Dacă, în urma audierii, un candidat pentru funcția de ministru a primit aviz nefavorabil, prim-ministrul desemnat poate prezenta o nouă propunere sau poate să mențină propunerea inițială. Dacă prim-ministrul desemnat a nominalizat o altă persoană pentru funcția de ministru, respectiva persoană va fi audiată conform alineatelor precedente, iar votul pentru acordarea încrederii Guvernului se va da după depunerea unui nou aviz” (Art.87, alin.4)

Din cei 16 miniștri audiați pentru Guvernul Ludovic Orban II, au primit aviz negativ 12 candidați. Decizia CCR (mai jos) ar putea să fie motiv de contestare a unui guvern.

Leave a comment

Lasă un răspuns Anulează răspunsul