Ministerul Dezvoltării direcționează o sumă importantă de bani spre o firmă cu legături la Biejing. Statul a cumpărat peste 150 de autobuze. În spatele afacerii stă firma ZTE care este controlată de guvernul comunist.

S-a încălcat embargoul chinez la infrastructură?

Anul trecut Guvernul a adoptat prin OUG un memorandum care limita participarea la licitațiile de infrastructură pentru companiile chinezești. Deși nu erau nominalizate clar, firmele din China nu puteau să participe la licitații deoarece nu corespundeau criteriilor de transparență financiară ale UE.

Este neclar dacă autobuzele se încadrează în ordonanța Guvernului. De asemenea, artificiul ZTE cu fabrica de la Ciorogârla complică și mai tare lucrurile.

Ministerul Dezvoltării plătește 70 de milioane de euro pentru autobuze chinezești

Ministerul Dezvoltării contractează achiziționarea a 81 de autobuze electrice pentru transportul public urban. Acestea trebuie să fie operabile în condiții de șes și care să aibă o lungime de 10 m. Ele vor fi utilizate în Alexandria, Brăila, Constanța, Severin, Focșani, Lugoj și Slobozia. Alte 70 de autobuze electrice vor fi cumpărate pentru orașele din zona de deal. Ele trebuie să aibă tot 10 metri lungime. Acestea vor fi utilizate în Iași, Târgu Mureș, Tulcea și Neamț. Firma care a primit contractul de la Ministerul Dezvoltării trebuie să pună la dispoziție și stațiile de încărcare.

În total valoarea autobuzelor este de 350 milioane de lei (aproximativ 70 de milioane de euro). Oficialii Ministerului Dezvoltării au ales autobuzul electric Granton din China. El este furnizat de BMC Truck & Bus. Este prima companie din România care produce începând cu acest an autobuze electrice la Ciorogârla, lângă București, într-un parteneriat cu Zonson Smart Auto Co LTD, o subsidiară a gigantului chinez ZTE.

Prețul a contat numai în proporție de 60%

Finanțarea proiectelor este asigurată de către MDLPA, prin programul Programul Operațional Regional (POR) 2014 – 2020, Axa prioritară 4 – „Sprijinirea dezvoltării urbane durabile”, Prioritatea de investiții 4e – „Promovarea unor strategii cu emisii scăzute de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritorii, în special pentru zonele urbane, inclusiv promovarea mobilității urbane multimodale durabile și a măsurilor de adaptare relevante pentru atenuare”, Obiectivul specific 4.1 – „Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă”.

Criteriile de acordare ale contractului au prevăzut mai mulți factori privind stabilirea punctajului final. Adică, 60% a fost reprezentat prețul ofertei, 6% – garanția extinsă pentru autobuze, 8% – lățimea ușilor, 8% – soluția de încărcare rapidă ofertată, 8% – puterea de încărcare a stațiilor, 5% – masa bateriilor, iar 2,5% au fost acordați pentru numărul suplimentar de pasageri ce sunt transportați pe scaune cât și în picioare.

Leave a comment

Lasă un răspuns Anulează răspunsul