Revocarea Avocatului Poporului a fost cerută de către PNL, cu formularea a două capete de acuzare. Primul este conflictul de interese în care este situată Renate Weber, în calitate de beneficiar al unei pensii speciale și totodată contestatar la Curtea Constituțională a legii care permite impozitarea acestor categorii de venituri. Al doilea motiv este legat de instituirea așa numitului „mecanism de tortură” în cazul măsurilor guvernamentale de limitare a răspândirii coronavirusului.
Revocarea Avocatului Poporului a fost solicitată, prin cerere scrisă depusă luni, a anunțat deputatul PNL Florin Roman, potrivit PsNews.
„Astăzi am demarat procedurile de revocare din funcția de Avocat al Poporului a doamnei Renate Weber. În cererea de revocare am invocat două capete de acuzare. Primul se referă la gravul conflict de interese în care se află doamna Renate Weber, care ar trebui să fie în slujba poporului și prin această acțiune este contra poporului – desființarea pensiilor speciale. Pe lângă faptul că este într-un conflict personal, întrucât doamna Weber este beneficiar de pensie specială” a declarat Florin Roman.
Cererea oficială de revocare a Avocatului Poporului
În cererea depusă luni de PNL se menționează următoarele:
– existența unui grav conflict de interese generat de acțiunea Avocatului Poporului în sprijinul blocării intrării în vigoare a Legii pentru modificarea Codului Fiscal, adoptată de Parlamentul României, la data de 17 iunie 2020, prin care pensiile „speciale” sunt impozitate drastic, eliminând astfel discrepanțele care au generat revolta poporului român în privința inechității sistemului public de pensii. Constatăm ca prin dispozițiile Legii nr.35/1997 Avocatul Poporului beneficiază de pensie de serviciu în temeiul art.9 alin.(4) din Legea nr.35/1997, iar prin dispozițiile asimilate ale art.134^1 alin.(3) litera c) din Legea privind completarea Legii nr.227/2015 privind Codul Fiscal atacată la Curtea Constituțională de același Avocat al Poporului această pensie „specială” este impozitată cu 85%. Conform art.72 alin.(1) și alin.(2) din Legea nr.161/2004”, se arată în documentul PNL.
„Al doilea capăt de acuzare se referă la instituirea mecanismului de tortură, în cazul medicilor, pe acele situații de COVID-19, unde colaboratorii domniei sale, din punctul nostru de vedere, au încălcat și Constituția și legile țării”, a precizat liderul deputaților PNL, Florin Roman, cu privire la revocarea avocatului poporului.
– declanșarea mecanismului național privind prevenirea torturii (MPN) cu privire la unitățile sanitare care tratează pacienți COVID 19, sub aspectul monitorizării acestora fără un temei concret, constând în existența unor sesizări care să creeze suspiciuni rezonabile privind existența unor acte sau fapte ce pot fi asimilate torturii. În fapt, mecanismul de monitorizare a fost instituit fără a se comunica unităților sanitare actul administrativ care a stat la baza declanșării procedurii de monitorizare.
Conform art.15 lit.b) și a art.33 alin.(1) din Legea nr.35/1997, astfel cum a fost modificată si completată prin dispozițiile OUG 48/2014, monitorizarea poate fi instituită doar de către Avocatul Poporului, fiind competența sa exclusivă de coordonare a activității MNP, situația în care suspiciunile de practicare a torturii privesc o instituție a statului român. Or, prin adresele înaintate către unitățile sanitare monitorizate la data de 4 iunie 2020 nu este stipulat actul administrativ emis de Avocatul Poporului în exercițiul atribuției de coordonare, în temeiul căruia se instituie monitorizarea unităților sanitare, ceea ce, per a contrario, conduce la concluzia inexistenței acestuia. Această afirmație se întemeiază si pe dispoziția legală conform căreia mecanismul de monitorizare este periodic („regulat”, conform art.35 din Lege) nu continuu, deci are o dată de începere și una de încheiere a monitorizării, care în mod evident trebuie înscrise într-un document cu caracter administrativ, în temeiul art.35 lit.i) din Legea nr.35/1997. Astfel, dna Renate Weber se situează în afara atribuțiilor constituționale conferite Avocatului Poporului, deoarece a declanșat sau a permis, ultra vires, subordonaților săi, să declanșeze mecanismul național de prevenire a torturii în privința monitorizării „spitalelor care asigură asistența medicală pacienților testați pozitiv cu virusul SARS-CoV2, în faza I sau în faza II, ori sunt unități suport”, fără respectarea dispozițiilor legale în materie. Mai mult, prin înștiințarea semnată de adjunctul Avocatului Poporului, adresată unităților medicale vizate de monitorizare se solicită documente medicale cu un conținut complet de date care intră sub incidența mecanismului european de protecție a datelor personale (GDPR) emise în perioada stării de urgență, deși prin înștiințare se afirmă, fără a se indica un document în acest sens, că monitorizarea se realizează „pe perioada stării de alertă”. Prin urmare, prin propria-i comunicare Avocatul Poporului induce o stare de confuzie cu privire la acțiunea sa, acest fapt fiind de natură să afecteze grav buna funcționare a sistemului sanitar în ansamblul său, infrastructură critică a statului, în perioada stării de urgență, ulterior în perioada stării de alertă, instituite urmare a pandemiei declarate astfel de Organizația Mondială a Sănătății. Mai mult, niciunde în dispozițiile legii nu este stipulată atribuția Avocatului Poporului de a dispune unității sanitare îndeplinirea obligației de a afișa procedura în derulare „de spital aflat sub monitorizarea Mecanismului Național pentru Prevenirea Torturii”, solicitare desprinsă din înștiințarea f.n. a Avocatului Poporului din data de 4 iunie 2020. Considerăm această faptă o încălcare gravă a Legii nr.35/1997 și a art.1 alin.(5) din Constituția României;” se arată în cerere.