Abandonul școlar a ajuns într-un record absolut din cauza pandemiei
Abandonul școlar a ajuns într-un record absolut din cauza pandemiei

Abandonul școlar a ajuns într-un record absolut din cauza pandemiei, a spus ministrul educației, Sorin Cîmpeanu. Cifrele au cescut progresiv în ultimii ani și nici în 2021 situația nu va fi mai bună, preconizează Cîmpeanu.

În 2020, unul din patru copii din mediul rural renunţă la şcoală înainte de a termina gimnaziul. Rata abandonului este de 25-26% în mediul rural, a precizat Ministrul Educației.

Există o creștere îngrijorătoare a abandonului şcolar (…) Am ajuns la 15,3 la sută, în 2019 şi am crescut în 2020 la 15,6 la sută. La sate, procentul e de 26 la sută, din păcate. Acestea sunt datele din 2020. Privesc cu mare îngrijorare către INS (…) România şi-a asumat o ţintă de reducere de 11,3 la sută. Nu numai că am ratat această ţintă, dar pandemia a amplificat aceste cifre. Erau, într-adevăr, 15,6 la sută medie națională, sub media europeană, sub ţinta asumată, în mediul urban. Dar în mediul rural abandon de 25-26 la sută înseamnă că unul din patru elevi, în 2020 părăseau sistemul de învățământ înainte de a încheia măcar nivelul gimnazial”, a declarat, duminică, Sorin Cîmpeanu, într-o emisiune TV, potrivit B1TV.

Ministrul Educației cataloghează creșterea uriașă ratei abandonului școlar ca fiind „o situație tristă, extrem de gravă și de îngrijorătoare” iar cifrele din 2021 vor fi și mai „îngrijorătoare” în ceea ce privește numărul de elevi care nu și-au mai continuat studiile.

Este un record absolut, trist pentru abandonul școlar. Atunci când vom avea cifrele pentru anul 2021 mă tem că ele vor fi încă şi mai grave. Toate aceste efecte sunt efecte asupra sistemului de educaţie, generat de pandemie. Este vorba de efecte negative care s-au suprapus peste problemele cronice deja existente în sistemul de învăţământ din România. Asta este starea de fapt extrem de gravă, de îngrijorătoare” a mai spus Cîmpeanu

Pentru a soluționa această criză, Ministrul Educației a precizat că a fost adoptat, la finalul lunii decembrie, un program naţional, prin care au fost identificate 3.235 şcoli cu vulnerabilitate crescută privind abandonul şcolar.

Desigur, cele mai multe sunt din mediul rural, acolo unde abandonul este de cinci ori mai mare decât în mediul urban. Această listă va fi completată. Vom ajunge, probabil la finalul acestei luni, la 4.000 de şcoli, estimez. Din aceste 4.000 de şcoli, aplicând o grilă care cuprinde o serie de parametri obiectivi pentru a identifica cele mai vulnerabile 2.500 de şcoli din cele estimez 4.000 care îşi vor declara dorinţa de intrare în program, care să fie finanţate cu granturi de până la 200.000 de euro per şcoală”, a precizat Sorin Cîmpeanu.

O masă caldă pe zi i-ar putea motiva pe elevii din zonele sărace să nu mai renunțe la școală, este de părere Sorin Câmpeanu.

Dacă ne gândim că sunt şcoli cu până la 120 de elevi, pentru că asta este dimensiunea acelor şcoli care sunt cu cea mai mare vulnerabilitate, 200.000 de euro înseamnă o intervenţie de circa 2000 de euro per elev.

Mai important este că am insistat, dincolo de programe dedicate de meditaţii, de recuperare a cursurilor, sunt eligibile fonduri pentru plata consilierilor şcolari… În paralel, este important să asigurăm o masă în aceste şcoli. În multe familii o masă face diferenţa între a-i trimite şi a nu-i trimite la şcoală”, spune ministrul Educației.

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *