Instant Factoring, fintech-ul românesc de micro-finanțare a companiilor mici și mijlocii, lansează un studiu cu privire la provocările întâmpinate de industria wholesale & distribution post-pandemie și, în același timp, arată efectele apărute în urma conflictului politico-militar din Ucraina. Antreprenorii români intervievați de Instant Factoring se plâng de creșterea masivă a termenelor de plată și de criza lanțurilor de aprovizionare ce afectează întreaga economie a țării. Pentru a face față acestor provocări, antreprenorii au apelat la factoring, o soluție care îi ajută pe aceștia să-și continue activitatea.

În primă fază, anul 2022 a venit cu o redeschidere treptată a economiei globale, odată cu eliminarea restricțiilor împotriva răspândirii virusului SARS-COV-2. Cifra de afaceri din comerţul cu ridicata a crescut cu 28,8%, în primele patru luni din acest an, faţă de perioada similară din 2021, potrivit Institutului Național de Statistică (INS).

În perioada pandemiei retailerii au trebuit să se adapteze situației și să adopte noi metode prin care să-și poată continua activitatea. Odată cu criza din Ucraina, majoritatea industriilor au fost afectate din cauza materiei prime și a ambalajelor. După care, toate costurile aferente lanțului de aprovizionare au dus la crize. O criză despre care lumea încă nu prea vorbește este criza forței de muncă. Foarte mulți români pleacă afară pentru că s-au ridicat restricțiile pandemice și se pot întoarce la muncă afară”, explică Cătălina Aldea, consultant și managing partner la Aldea Consulting.

Scumpiri cu peste 40% la materii prime

Odată cu criza economico-militară din Ucraina, scumpirile s-au ținut în lanț, iar prețul materiilor primele din mai multe industrii, inclusiv cea alimentară, s-au scumpit cu peste 40%.

„Dacă înainte, uleiul de palmier era 4 lei, acum e 14 lei. Margarina a sărit de la 4 lei la 12 lei, iar floarea-soarelui a ajuns de la 8 lei, 15 lei/ kilogram”, explică un reprezentant al unei firme de distribuție de produse alimentare din Oradea.

Și termenele de plată au suferit schimbări majore. Antreprenorii mărturisesc că înainte de război acestea erau mult mai mici, însă ulterior au crescut considerabil, ajungând chiar la 120 de zile.

De cele mai multe ori, în industria comerțului cu amănuntul și cu ridicata, problema termenelor de plată este una dificil de gestionat pentru că acestea nu se calculează obligatoriu din prima zi a facturării. Retailerii, de exemplu, trebuie să-și plătească importatorii mai repede decât încasează banii necesari de la clienți”,explică Cristian Ionescu, CEO al Instant Factoring.

Creșteri de 46% la carburanți

Tot acest conflict a cauzat și creșterea prețurilor. Tarifele carburanților, de exemplu, au crescut cu 46% față de luna mai a anului 2020, când prețul motorinei se situa la 4,27 lei/litru. În luna iunie a acestui an, motorina a ajuns la 9,24 lei/litru.

Acum avem probleme pe partea de logistică pentru că, din cauza războiului din Ucraina, frontiera este blocată, și dacă până acum dura 2-3 zile ca un camion să ajungă din Moldova în România, acum durează și până la două săptămâni. Asta înseamnă automat un cost de transport mai mare”, explică Oleg Caminschi, proprietarul firmei de distribuție FRUDOVA FRUITS SRL.

Factoringul, soluția ideală pentru un cash-flow optim

Pentru antreprenorii din industria en-gros una dintre cele mai accesibile soluții s-a dovedit a fi factoringul, adică scontarea facturilor pentru obținerea rapidă de cash. Întrebați cum i-au ajutat banii obținuți din factoring, majoritatea reprezentanților companiilor au răspuns că acest serviciu i-a ajutat să-și mențină afacerea pe linia de plutire, pentru că și-au putut plăti facturile la timp, în timp ce alții povestesc că au folosit banii pentru a-și dezvolta afacerea.

„Factoringul ne-a ajutat să aducem stocuri mai mari pentru a crește vânzările. În businessul nostru este important acest lucru, ne ajută la dezvoltare. Cu ajutorul Instant Factoring am crescut rulajul cu 50%”, explică un reprezentant al companiei ANBOSE BEVERAGES S.R.L., firmă de comerț cu ridicata care comercializează sucuri bio.

„Cel mai mult ne-a ajutat să avem stocuri mai mari în depozit, și automat, să ne creștem vânzările. În mod evident, în businessul nostru este important să creștem vânzările pentru că asta vine la pachet cu dezvoltarea companiei”, mai spune acționarul companiei  FRUDOVA FRUITS SRL.

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *