Prețul benzinei a scăzut ușor, dar rămâne ridicat pe fondul temerilor legate de războiul din Ucraina. Barilul de petrol s-a ieftinit considerabil acum câteva zile, scăzând sub 100 de dolari, în urma infuziei pe piață a unor cantități suplimentare. Chiar și așa, reducerea nu s-a simțit în totalitate la pompă.

În benzinăriile din România, diferența dintre prețul motorinei și cel a benzinei a crescut cu peste 10 bani/l în numai 4 zile, depășind nivelul de 70 de bani/l, ca urmare a dezechilibrului dintre cererea și oferta de combustibil diesel la nivel european și local, accentuat de războiul din Ucraina, arată profit.net.

Joi, cea mai ieftină benzină comercializată în Capitală costa 7,65 lei/l, în timp ce cea mai ieftină motorină se putea cumpăra cu 8,35 lei/l la unele stații Petrom.

Benzina s-a ieftinit cu aproximativ un ban în stațiile Petrom, cu 10 bani în cele OMV și Lukoil și cu 5 bani în stațiile MOL.

De duminică până joi, motorina în schimb s-a scumpit cu 11 bani pe litru în stațiile Petrom, cu 5 bani/l în cele OMV, cu 4 bani/l în stațiile Lukoil și cu 2 bani în stațiile Mol.

Evoluția prețului benzinei

La nivelul Uniunii Europene, România are a cincea cea mai ieftină benzină. Totodată, este a doua cea mai săracă țară din UE – după Bulgaria, dacă luăm în considerare PIB-ul pe cap de locuitor.

1,59 euro (7,86 lei) era prețul mediu al benzinei în România, în data de 28 martie, potrivit CargoPedia. Diferența de prețuri față de „state bogate” ale UE, precum Franța (1,98 euro / 9,79 lei), Germania (2,06 euro / 10,18 lei) și Spania (1,81 euro / 8,95 lei) nu este mare, însă în țările menționate puterea de cumpărare a cetățenilor este cel puțin triplă.

Astfel, scumpirile la carburanți se simt mult puternic la buzunarele românilor decât la cetățenii din Europa centrală sau de vest.

Salariul minim brut în România este de 515 euro / aproximativ 2.500 de lei, în timp ce în Franța e de 1.603 euro / aprox. 7.900 de lei, în Germania de 1.755 de euro / aprox. 8.600 de lei, iar în Spania de 1.166 euro / aprox. 5.700 lei.

În Polonia, state în care veniturile minime și medii le depășesc pe cele din România, carburanții sunt mai ieftini ca urmare a intervenției guvernelor, care au plafonat prețurile.

Executivul de la București nici nu a plafonat prețurile, nici nu a redus acciza. Pentru astfel de măsuri, Guvernul Nicolae Ciucă ar trebui să ceară aprobarea Comisiei Europene.

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *